پایگاه آمریکایی در گزارشی خبر داده که هزینه لابیگری سال گذشته عربستان سعودی در آمریکا در قیاس با سال قبل از آن، بیش از دو برابر شده است.

پایگاه تحلیلی «المانیتور» در گزارشی مبسوط که می‌گوید حاصل مطالعه «صدها سند» مالی است، فهرستی را از مبالغی که رژیم صهیونیستی و کشورهای خاورمیانه صرف لابی‌گری در آمریکا کرده‌اند، منتشر کرده است.

آنطور که در این گزارش عنوان شده است، امارات متحده عربی و عربستان سعودی با به ترتیب 13.5 میلیون و 9.5 میلیون دلار هزینه، در سال 2015 در صدر لابی‌گران خاورمیانه‌ای در واشنگتن قرار داشته‌اند.

عربستان سال گذشته میلادی به منظور رفع چالش‌ها در روابطش با آمریکا، بیش از دو برابر سال قبل از آن، صرف لابی‌گری در ایالات متحده کرده و 5 شرکت جدید را برای این منظور در آمریکا به شرکت‌های وابسته به خود افزود.

در حالی که سال 2014 عربستان سعودی مبلغ 4.1 میلیون دلار صرف لابیگری در آمریکا کرده بود، این مبلغ در سال 2015 به 9.5 میلیون دلار افزایش یافته است.

المانیتور نوشته است: «به نظر می‌رسد که تقویت لابیگری، سبب شده که روابط دوجانبه سرد قبلی به سطح عادی برگشته است».

در گزارش آمده است: «کاخ سفید و ریاض هماهنگ با هم کار کرده‌اند تا از عواقب برگرفته از تلاشها برای نسبت دادن حملات 11 سپتامبر به عربستان سعودی بکاهند؛ حملاتی که توسط 15 شهروند سعودی و چهار تن دیگر انجام شد».

به گفته پایگاه آمریکایی، شرکت کورویس(Qorvis) که اکنون نامش ام‌اس‌ال‌جی‌آر‌او‌یو‌پی(MSLGROUP) است، رهبری عملیات گسترده لابیگری عربستان سعودی در آمریکا طی 14 سال گذشته را برعهده داشته است.

گفته می‌شود این شرکت نقش مهمی در لابی‌ها برای کاهش و از بین بردن هرگونه تعارض بین آمریکا و عربستان سعودی در قضیه «گزارش 28 صفحه» نقش ریاض در حملات 11 سپتامبر برعهده داشته است.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «تنش‌ها با آمریکا بر سر یمن، تازه‌ترین نگرانی‌های عربستان سعودی از این موضوع را برانگیخته که واشنگتن درصدد آشتی با تهران پس از توافق هسته‌ای سال گذشته است. پاسخ رهبران جدید پادشاهی، روشی تهاجمی برای تاکید بر ادعای رهبری‌شان در منطقه بوده است».

المانیتور در بخش دیگری از گزارشی به برخی اختلافات عربستان سعودی با آمریکا در سوریه می‌پردازد. به گفته این پایگاه، ریاض خواستار آن است که کناره‌گیری بشار اسد باید پیش شرط هرگونه راه حل سیاسی در سوریه باشد.