مسکو و واشنگتن یکشنبه آتش‌بس در حلب را اعلام می‌کنند

 منابع دیپلماتیک، روز جمعه اعلام کردند: روسیه و آمریکا برای دستیابی به توافقی بر سر آتش‌بس 24 ساعته در حلب، نزدیک شده‌اند.

طبق گزارش «رویترز»، به موجب این توافق احتمالی، کمک‌های انسانی سازمان ملل متحد از طریف هوا به ساکنان شهر حلب و حومه آن ارسال خواهد شد.

منابعی، که نخواستند هویت‌شان فاش شود، اعلام کردند توافق تاکنون نهایی نشده و عناصر اصلی آن همچنان در دست بررسی است. با این حال، احتمال می‌رود اطراف ذی‌ربط از حمله «آشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا و گروه‌های معارض مسلح سوری نسبت به این توافق تردید داشته باشد.

در صورتی که این توافق نهایی شود، امکان تبادل اطلاعات بین آمریکا و روسیه درخصوص گروه‌های تروریستی از جمله «جبهه فتح الشام» (همان جبهه النصره) وجود دارد و این امر به روسیه این فرصت را می‌دهد که مواضع این گروه را با دقت بمباران کند.

رویترز به نقل از منبعی نوشت «این توافق تاکنون حاصل نشده است» ولی «جان کری» و «سرگئی لاوروف» وزیران خارجه آمریکا و روسیه، در صورتی‌که طبق ارزیابی‌ها روز یکشنبه به آن دست یابند، این توافق را اعلام خواهند کرد. از سویی دیگر، این احتمال وجود دارد که اعلام این توافق تا روز دوشنبه و حتی چند روز بعد از آن به تاخیر بیفتد.

این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه طی گفت‌وگویی با خبرگزاری «بلومبرگ» اعلام کرد: مسکو و واشنگتن به توافقِ همکاری در سوریه نزدیک شده‌اند.

پوتین گفت: ما (روسیه و امریکا) به تدریج در مسیری درست پیش می‌رویم. این موضوع را رد نمی‌کنم که ما ممکن است در آینده نزدیک درباره چیزی توافق کنیم و این توافق را به جامعه جهانی نشان دهیم. در حال حاضر، گفتنش خیلی زود است، اما ما در حال انجامش هستیم.»

گفتنی است مقامات روسیه و امریکا در حال مذاکراتی در ژنو هستند که هدفش برقراری آتش‌بس در سوریه و همکاری نظامی علیه گروه تکفیری داعش و دیگر گروه‌های تروریستی است.

پوتین گفته است که «این مذاکرات بسیار دشوار است.»