زمانیکه «سالی جونز» در سال 2004 در کنار همسر و نوزاد پسرِ تازه متولدشده‌اش در بیمارستان عکس یادگاری انداخت، هیچ تفاوتی بین او و هزاران مادر انگلیسی دیگری که عکس آنها و کودکانشان در آلبوم‌های خانوادگی‌شان به چشم می‌خورد، وجود نداشت. همانطورکه در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، لبخند او به دوربین در زایشگاه شهر گیلینگهام در حالیکه نوزاد خود را در آغوش گرفته است، شبیه هر مادر مهربان دیگری است. 

 

مادر انگلیسی چطور پسر ده ساله‌اش را ظرف 2 سال به یک جلاد داعشی بالفطره تبدیل کرد؟

 

اما این عکس نقطه شروع داستان یک خانواده به ظاهر خوشبخت است که 12 سال بعد یک پایان تلخ را برای خواننده رقم می‌زند. «جوجو» - نوزادی که در این عکس به خواب رفته است - اکنون یک قاتل بالفطره داعشی است که هفته گذشته تصویر او در ویدئوی تبلیغاتی جدید داعش در حالیکه همراه با 4 نوجوان دیگر انگشتش را برای شلیک به سر یک اسیر کُرد برروی ماشه گذاشته بود، به سراسر جهان مخابره شد و «سالی جونز» - مادر مهربان این عکس - اکنون یک تروریست 47 ساله خطرناک داعشی است که در سال 2013 به همراه فرزندش که در آن زمان تقریباً 10 ساله بود و یک تروریست داعشی دیگر که پس از متارکه با همسرش با او ازدواج کرده بود، به سوریه فرار کرد. 

 

مادر انگلیسی چطور پسر ده ساله‌اش را ظرف 2 سال به یک جلاد داعشی بالفطره تبدیل کرد؟

 

تصاویر تکان‌دهنده‌ای که امروز از این مادر و فرزند در سایتهای اینترنتی مختلف وجود دارد، هیچ شباهتی با تصویر مهربانی که از این دو در زایشگاه گیلینگهام ثبت شده است، ندارد. اما این کودکِ سابقاً معصوم چطور به دست مادر شرورش به یک قاتل داعشی بالفطره تبدیل شد؟

 

مادر انگلیسی چطور پسر ده ساله‌اش را ظرف 2 سال به یک جلاد داعشی بالفطره تبدیل کرد؟

 

هفته گذشته پدر این کودک در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که همسرش پس از جدایی از او در سال 2013 مخفیانه با یک تبعه انگلیسی دیگر برای کمک به داعش به سوریه فرار می‌کند و پسرش را نیز بدون اطلاع او با خودش می‌برد. اکنون، مادربزرگ جوجو که در فیلم جدید داعش از او با عنوان «ابوعبدالله البریطانی» نام برده می‌شود، نیز جزئیات بیشتری را از دوران کودکی نوه خود در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. 

 

او می‌گوید نوه اش در کودکی هیچ تفاوتی با کودکان هم سن و سال خود نداشت و حتی برخلاف برخی از دوستانش به حشرات و حیوانات کوچک نیز آزار نمی‌رساند؛ اما مادرش پس از گرایش به سمت داعش او را به گونه‌ای تربیت کرد که دیگر نتواند معصومیت یک کودک را در خود داشته باشد. 

 

مادربزرگ جوجو می‌گوید پس از فرار سالی جونز به سوریه، نوه‌اش تا مدت کوتاهی با او تماس می‌گرفت؛ اما مادرش همیشه در کنار تلفن می‌ایستاد و اجازه طولانی شدن صحبت را به او نمی‌داد تا اینکه زندگی او به حدی تغییر کرد که دیگر هیچ تماسی بین آنها صورت نگرفت. 

 

مادر انگلیسی چطور پسر 10 ساله‌اش را ظرف 2 سال به یک جلاد داعشی بالفطره تبدیل کرد؟

 

او می‌گوید نوه‌اش پس از اطلاع از نقشه مادرش برای خروج پنهانی از انگلیس به شدت دچار استرس و اضطراب شده بود و از او خواسته بود مانع خروج او و مادرش از انگلیس شود. اما زمانیکه او از مادرش - سالی جونز - در این باره سوال کرده بود، او گفته بود که فرزندش اشتباه می‌کند و آنها تنها قصد دارند برای گذراندن تعطیلات برای مدت کوتاهی به ترکیه بروند. اما او در واقع به همراه شوهر 20 ساله خود قصد رفتن به شهر رقه در سوریه را داشت. 

 

مادر انگلیسی چطور پسر 10 ساله‌اش را ظرف 2 سال به یک جلاد داعشی بالفطره تبدیل کرد؟

 

سالی جونز پس از پیوستن به داعش نام «سکینه حسین» را برای خود انتخاب کرد و نام جوجو را نیز به «حمزه» تغییر داد. مادربزرگ جوجو می‌گوید در آخرین تماس تلفنی او با نوه‌اش، جوجو به او گفته بود مادرش به اجبار از او خواسته است همسر داعشی‌اش را "پدر" خطاب کند.