شاید این تغییرات به‌واسطه تغییر رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ باشد؛ اما چه کسی باور می‌کند که ترامپ این‌چنین تغییر موضع داشته باشد. ترامپ پیش ‌از این، در یک سخنرانی گفته بود که یک دیوار طولانی در مرز آمریکا و مکزیک ایجاد خواهد کرد و دولت مکزیک را مجبور می‌کند که تمام هزینه ساخت این دیوار را بپردازد؛ اما اخیراً ترامپ به مکزیک سفر کرد و یک سخنرانی آشتی‌جویانه ایراد کرد، وی همچنین با "انریکه پنیا نیتو" رئیس‌جمهور مکزیک نیز دیدار داشت. او در کنفرانس خبری پس ‌از این دیدار با چهره‌ای خردمندانه و صبورانه حاضر شد و به سؤالات خبرنگاران با لبخند و طمأنینه پاسخ داد و برای مخاطبانش تجسم یک فرد صلح‌طلب و عاقل را به نمایش گذاشت. باورکردنی نیست. آیا ترامپ واقعی همین است؟ آیا در صورت کسب مقام ریاست جمهوری ترامپ همین روند را ادامه خواهد داد؟

 

با این ‌حال او در فونیکس رفتار سابقش را تکرار کرد و قلدرمآبانه به سخنرانی پرداخت و هوادارانش برای او هورا کشیدند؛ اما نباید از این ضرب‌المثل قدیمی غافل شد که می‌گوید مردم همیشه همان چیزی را باور می‌کنند که دوست دارند باور کنند؛ اما به نظر می‌رسد ترامپ در مسئله مهاجرت سیاست‌هایی متفاوت از دولت اوباما را در پیش نخواهد گرفت چراکه او یک تاجر خبره است و به‌خوبی می‌داند این مسئله چه اهمیتی برای اقتصاد آمریکا دارد.

 

از سوی دیگر ترامپ می‌داند که مسئله مهاجرت دغدغه اصلی مردم آمریکا نیست و نمی‌تواند از این راه رأی بیشتری برای خودش جمع کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که تنها 8 درصد مردم آمریکا معتقدند مسئله مهاجرت نقشی اساسی در زندگی آن‌ها دارد و مسائلی مثل رشد اقتصادی، افزایش سطح درآمدها و کاهش بیکاری دغدغه‌های اصلی مردم آمریکاست. به همین خاطر ترامپ نمی‌خواهد دیگر اشتباه گذشته را تکرار کند و به مسائلی همچون کشیدن دیوار دور آمریکا بپردازد.

 

اخیراً وقتی آمار بیکاری در ماه اوت منتشر شد، ترامپ فرصت را از دست نداد و به سرزنش اوباما و کلینتون در مورد سیاست‌های اقتصادی دموکرات‌ها و افزایش بیکاری ناشی از آن پرداخت. این‌ها جزییات کوچکی است اما نشان از تغییر در رویکرد ترامپ در ادامه مبارزات انتخاباتی‌اش دارد. این تغییر رویکرد در آستانه تعطیلات روز کارگر رخ می‌دهد که به‌طور سنتی نشانه آغاز مبارزات انتخاباتی در آمریکاست؛ اما سؤال این است که آیا برای این تغییرات خیلی دیر نیست؟ این‌طور به نظر نمی‌رسد چرا که انتخابات در آمریکا همواره غیر قابل‌ پیش‌بینی بوده و نتایج غیرمنتظره‌ای در پی داشته است.

 

ترامپ و مشاورانش بر بخش خاصی از جمعیت آمریکا برای جمع‌کردن رأی تمرکز کرده‌اند اما سیاه‌پوستان و مهاجران و مسلمانان را از دست ‌داده‌اند و همین می‌تواند درنهایت به ضرر آن‌ها تمام شود. ترامپ تلاش دارد تا چهره جدیدش را برای مردم آمریکا باورپذیر کند اما سخنرانی مثبت او در مکزیک در مورد مسئله مهاجرت با سخنرانی بعدی او در فونیکس در تضاد قرار دارد و این می‌تواند باعث ریزش در آرای او شود.