شکایت افسر آمریکایی از اوباما به دلیل جنگ با داعش

ناتان اسمیت یکی از افسران ارتش آمریکا، جنگ واشینگتن با گروه تروریستی داعش را غیرقانونی می داند و به همین دلیل علیه اوباما به دادگاه شکایت کرده است.

 

ناتان اسمیت معتقد است اوباما برای جنگ با داعش باید از کنگره مجوز لازم را دریافت کند؛ اما رئیس جمهور تاکنون چنین مجوزی از کنگره نگرفته است.
پس از حادثه 11 سپتامبر، کنگره به رئیس جمهور اختیارات ویژه ای داد؛ از جمله امکان استفاده از ارتش آمریکا برای دفاع از این کشور در برابر حملات آتی مرتبط با حمله تروریستی 11 سپتامبر. در حال حاضر، از تصویب چنین قانونی از سوی کنگره حدود 15 سال می گذرد. اما این قانون امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد بحث است.

 

ناتان اسمیت، که هم اکنون در پایگاه ارتش آمریکا در کویت خدمت می کند، معتقد است او در حال اطاعت از یک دستور غیر قانونی است. او جنگ با داعش را قانونی نمی داند؛ زیرا کنگره درخصوص جنگ علیه گروه تروریستی داعش هیچ مجوزی به دولت آمریکا نداده است.

 

در واقع قانون تصویب شده در کنگره مربوط به حملات مرتبط با 11 سپتامبر بود. رئیس جمهور پیشین آمریکا بر اساس همین مصوبه به افغانستان و عراق لشکرکشی کرد. 

 

اما در آن زمان گروه تروریستی داعش وجود خارجی نداشت. بنابراین، جنگ آمریکا با داعش در حال حاضر خارج از شرایط اختیارات اعطا شده به رئیس جمهور از سوی کنگره است.

 

قرار است روز 14 سپتامبر (24 شهریور)، 15 سال پس از تصویب قانون اعطای اختیار نظامی به دولت از سوی کنگره، کاخ سفید آخرین اظهاراتش را در دفاع از خود در دادگاهی که برای رسیدگی به شکایت ناتان اسمیت برگزار شده است، ارائه دهد.