پایگاه روداو در گزارشی به چالش‌های داعش برای انتخاب جایگزینی برای ابومحمد عدنانی پرداخته و آورده است: با گذشت یک هفته از کشته شدن ابو محمد عدنانی، سخنگوی داعش، گزارش‌های رسانه‌ای از آشفتگی سرکرده‌ها برای انتخاب جانشین وی حکایت دارد؛ به ویژه که وی سرکرده‌ای جنجالی و چند ماموریته بود.

 

 

رسانه‌های غربی با دشوار توصیف کردن انتخابی برای عدنانی از محدوده تنگ اطراف ابوبکر بغدادی این موضوع را مورد توجه قرار داده  و نوشته‌اند جستجوی فردی از سرکرده‌های درجه اول داعش برای انتخاب یکی یا دو تا از آنها برای پر کردن جای عدنانی پیچیده است.

 

داعش هنوز موفق نشده است که فردی که بتواند همانند عدنانی در چند جبهه فعالیت کند و از سویی مورد اعتماد سرکرده‌های ردیف اول گروه باشد، نیافته است.

 

کارشناسان مبارزه با تروریسم از احتمال تقسیم وظایف عدنانی میان چند نفر خبر داده اند و اینکه از میان نامزدها برای سخنگو شدن داعش، یکی انتخاب شود.

 

روزنامه ساندی تایمز انگلیس به نقل از کارشناسان آمریکایی به دشواری پر کردن خلاء عدنانی از سوی سرکرده های داعش اشاره کرده و نوشته است: تنها بُعد چند شغله بودن و سخنگو بودن وی مطرح نیست؛ بلکه جایگاه وی نیز مهم است.

 

کولن کلارک، کارشناس امور تروریسم، گفت: پیدا کردن فردی که بتواند همانند عدنانی تجربه طولانی داشت باشد و ماموریت‌های مختلف را انجام دهد برای داعش سخت است. وی یکی از موسسان داعش بود و تاریخ وی با القاعده مادر و سپس القاعده عراق به سرکردگی ابومصعب زرقاوی است.

 

عدنانی در سال 1977 در منطقه بنش در نزدیکی شهر سراقب در استان ادلب سوریه متولد شد و در منطقه حدیثه در استان انبار عراق بزرگ شد.

 

کسی نام واقعی سخنگوی کشته شده داعش را نمی‌داند؛ زیرا اسامی مستعار فراوانی داشت که با آن‌ها شناخته می‌شد؛ از قبیل طه صبحی فلاحه، طه بنشی، ابومحمد عدنانی، ابومحمد عدنانی شامی، یاسر خلاف حسن نزال راوی، جابر طه فلاح، ابوبکر خطاب و ابو صادق راوی.

 

علاوهبر این وی پیشتر عضو القاعده بود و بعدها به جبهه النصره و سپس به داعش ملحق شد و مورد اعتماد ویژه ابوبکر بغدادی بود.

 

نام وی اولین بار در نوار ویدئویی در نوار مرزی میان سوریه و عراق در سی ام ژوئن 2014 مطرح شد تا خلافت خودخوانده را اعلام کند و با ابوبکر بغدادی به عنوان به اصطلاح خلیفه مسلمین دیدار کند.

 

شهرت ابو محمد عدنانی هنگامی زیاد شد که در نوار ویدئویی باراک اوباما را به چالش طلبید و خواستار اعزام نیروهای آمریکایی از سوی رئیس جمهور آمریکا به سوریه و عراق شد.

 

داعش، عدنانی را منجنیق می‌دانست؛ زیرا سخنگویی بود که تهدیدات و مواضع وی در دنیا مشهور بود. از مهمترین اظهارات وی می‌توان به این موارد اشاره کرد:" ما پاریس را قبل از رم می‌خواهیم و کابل را قبل از کراچی می‌خواهیم."

 

مهمترین حادثه درباره این داعشی، در سال گذشته رخ داد که وزارت خارجه آمریکا در پنجم ماه مه سال 2015، مبلغ 5 میلیون دلار آمریکا برای فردی که اطلاعاتی ارائه دهد که بازداشت عدنانی (پس از تهدید اوباما از سوی وی) را به دنبال داشته باشد، اختصاص داد.

 

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی است که دستگاه اطلاعاتی آمریکا اخیرا فاش کرد سخنگوی داعش، همان فرد افراطی است که در سال 2005 در عراق بازداشت شد و  با نام جعلی موفق به فرار از زندان شد.

 

اهمیت عدنانی زمانی افزایش یافت که رسانه‌های عربی و بین المللی در اوت جاری اعلام کردند که عدنانی مسئول نیروهای ویژه داعش برای عملیات خارج از اراضی واقع تحت اشغال داعش است.

 

آخرین نوار صوتی عدنانی به مه گذشته بر می‌گردد که از مسلمانان خواست بر ضد غرب دست به حمله بزنند.

 

با وجود اینکه انتخاب جانشین عدنانی در کمال خفا انجام می‌شود و ضوابط پیچیده ای دارد؛ موضوع نگران کننده برای ابوبکر بغدادی، هدف قرار گرفتن عوامل مورد اعتماد وی از عبدالرحمن قادولی وزیر دارایی داعش تا ابو محمد عدنانی است.

 

روداو در ادامه می‌نویسد: سرکرده داعش، تدابیر امنیتی ویژه‌ای هنگام دیدار با سرکرده‌ها اعم از اعضای شورای مشورتی تا نامزدهای شغل بوق داعش اتخاذ کرده است. بغدادی برای حفظ جان هنگام این دیدارها، راننده مخصوصی که وی انتخاب می‌کند برای انتقال هر سرکرده اختصاص داده است. وی اجازه داشتن تلفن همراه یا هر دستگاه الکترونیک دیگر را نمی‌دهد و تدابیر ویژه‌ای باتخاذ است تا مکان وی حتی به شکل غیر عمد هم لو نرود. علت اتخاذ این تدابیر ابوبکر بغدادی این است که همه سرکرده‌هایی که هدف قرار گرفته اند تلفن همراه و سیستم های الکترونیک داشتند که رد گیری آنها را آسان کرده است.

 

این رسانه در پایان می‌نویسد: موضوع مهم دیگر این است که فرد جدیدی که جایگزین عدنانی در داعش می‌شود نزدیک و مجاورت ابوبکر بغدادی فعالیت خواهد کرد؛ سرکرده مرموز داعش که مدتی است از انظار عمومی مخفی شده و زمینه را برای گمانه زنی ها فراهم آورده است.