انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا وارد فصل پایانی خود شده است. در ماه نوامبر سال جاری، مردم امریکا باید از میان دو گزینه یعنی «دونالد ترامپ»، نامزد جمهوریخواهان و «هیلاری کلینتون»، نامزد دموکرات ها یکی را انتخاب کنند.

اکنون رسانه ها و موسسات مختلف به طور مرتب نتایج نظرسنجی های خود را در مورد نتایج این انتخابات  منتشر می کنند. بسیاری از رسانه ها نیز تلاش دارند اطلاعات مخاطبان خود در این مورد را افزایش دهند.

جهت فهم بهتر مسائل مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در آمریکا  گفتگویی با پروفسور «پیتر ای هال» استاد علوم سیاسی دانشگاه هاروارد ایالات متحده انجام شده که در ادامه می آید. «پیتر ای هال» متخصص مطالعات اروپا در دانشکده حکومت دانشگاه هاروارد و از بنیانگذاران موسسه کروپ است. مهمترین کتاب وی « جوامع موفق» است که این کتاب با هدف بررسی نقش فرهنگ در شکوفایی جوامع از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شده است.

*بر اساس نظرسنجی جدید موسسه «دیتا تارگتینگ»، کاندیدای حزب سوم شانس بسیار خوبی در انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ آمریکا دارد و ۵۵ درصد از رای دهندگان ترجیح می دهند به حزب سوم رای دهند، نظر شما در این ارتباط چیست؟

درست است که اکثر شهروندان آمریکایی به نظر می رسد، انگیزه دارند علیه کاندیدا حزب رقیب رای دهند تا اینکه به کاندیدای مورد نظر خود رای دهند و عدم محبوبیت ترامپ و کلینتون میزان  رای برای کاندیدای حزب  سوم را افزایش می دهد. اما تاریخ نشان داده است  که کاندیدای حزب سوم تاکنون نتوانسته اکثریت آراء را کسب کند.  مسئله روشن این است که وجود کاندیدای حزب سوم  و رای به آنها، میزان رای ترامپ یا کلینتون را کاهش خواهد داد.

*پیش بینی شما از نتایج انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا چیست؟ به نظر شما کدام حزب شانس موفقیت بیشتری دارد و چرا؟

در این مرحله، هم کلینتون و هم ترامپ شانس پیروزی در انتخابات را دارند. اما کلینتون در اکثر نظرسنجی ها شانس بیشتری برای پیروزی دارد. حدس من این است که او در انتخابات پیروز خواهد شد زیرا طرفداران ترامپ، کارگران سفید پوست و طبقه متوسط هستند، بنابراین برای وی در این فاصله زمانی مشکل است حامیان خود را فراتر از آن دو طبقه افزایش دهد. این در حالی است که تقریبا یک چهارم رای دهندگان اسپانیایی یا آمریکایی های آفریقایی (سیاه پوستان امریکا)  هستند. اما در سیاست اتفاقات پیش بینی نشده رخ می دهد و ما دو ماه با انتخابات فاصله داریم. هر حادثه ای یا شماری از حوادث می توانند نظر رای دهندگان را به سمت ترامپ جلب نموده یا از وی دور کنند.

*اظهارات دونالد ترامپ در مورد پوتین، صدام حسین و چین، باعث شده ۵۰ مقام امنیتی سابق حزب جمهوری خواه او را به عنوان فردی خطرناک توصیف کرده و از او حمایت نکنند. آیا شما نیز دونالد ترامپ را به عنوان فردی خطرناک توصیف می کنید؟

به نظر من، دونالد ترامپ فاقد تجربه سیاسی و قضاوت لازم (ویژگی های لازم رئیس جمهور خوب) است. او بر شهرت و شخصیت خود متمرکز شده است. این باعث شده تا وی به عنوان رئیس جمهور غیر قابل پیش بینی معرفی شود نه فردی خطرناک.

* کلینتون اخیرا از ترامپ جهت حمایت از ایده حمل آزادانه سلاح انتقاد کرده است. کلینتون معتقد است ایده حمل سلاح برای کشوری که با بحران خشونت مواجه است، خطرناک است. آیا ایده حمل آزادانه سلاح خشونت را در جامعه ایالات متحده تشدید می کند؟

شکی نیست که مالکیت گسترده تسلیحات منجر به مرگ تعداد بیشتری از افراد در جامعه آمریکا می شود. با این حال، در بسیاری از نقاط کشور، داشتن سلاح برای شکار و حفاظت شخصی ارزش محسوب شده و منطبق با فرهنگ آن مناطق است. من فکر می کنم کلینتون شجاعت واقعی در مخالفت با «لابی اسلحه» را به نمایش گذاشته اما این امر می تواند باعث کاهش آراء وی در مناطقی که داشتن سلاح یک ارزش است، شود.

*اولویت مردم امریکا جهت انتخاب رئیس جمهور آینده چیست؟

نظر سنجی ها نشان می دهند که مهمترین مسائل مردم آمریکا در این انتخابات مسائل اقتصادی - مهمترین دغدغه آنها ایمنی بهتر مشاغل و افزایش درآمد - است و مسئله مهم دیگر تروریسم  است که از طریق رسانه ها حملات تروریستی مهم علیه جامعه امریکا (داخل و خارج ) منعکس شده است.  اما باید گفت که نظر رای دهندگان  در مورد مسائل مهم متفاوت است. بسیاری از رای دهندگان به مهاجرت به عنوان یک مسئله کلیدی توجه می کنند -  مسئله ای که در کانون توجه کمپین دونالد ترامپ قرار دارد. در حالی که برخی دیگر بر ارائه مراقبت های بهداشتی توجه می کنند – مسئله ای که دولت اوباما بر آن متمرکز شده بود.

*آیا رئیس جمهور آینده آمریکا به تداوم اجرای برجام پایبنده خواهد بود؟

به نظر من بسیار بعید است که رئیس جمهور بعدی آمریکا توافق هسته ای با ایران را لغو کند. واقعیت این است که نه ایران و نه آمریکا، جایگزینی مناسب برای توافق هسته ای ندارند، هر چند در فرآیند انتخابات شاهد هستیم که انتقادات بسیاری در مورد این توافق وجود دارد. قطعا یک رئیس جمهور دانا، حتی اگر ترامپ باشد، به مزیت های حفظ این توافق توجه خواهد کرد.