پروژۀ به اصطلاح توسعه و نوسازی با ماشین آلات حفاری و تخریب، آثار تاریخی دوران پیامبر (ص) را کاملا نابود کرده است. ادعا می‌شود که هدف از این کار پذیرش و ارائه خدمات به تعداد بیشتری از حجاج است.

روزنامه لبنانی السفیر تأکید کرد که به عقیدۀ ناظران، آثار تاریخی بسیار مهم مکه و مدینه، مانعی در مسیر توسعه و نوسازی این دو مکان مقدس نبوده‌اند.

سال گذشته، فاجعۀ سقوط جرثقیل در حرم مکه بار دیگر بحث و جدل بسیاری را درخصوص دلیل گسترش پروژه‌های بزرگ و لوکس در مکه به راه انداخت؛ پروژه‌هایی که هویت دینی این شهر مقدس را تهدید می‌کنند.

مجلۀ "فارن پالیسی" چاپ آمریکا سال گذشته در گزارشی پس از فاجعۀ سقوط جرثقیل در مکه تأکید کرد 200 جرثقیل که مسجد الحرام را محاصره کرده‌اند، شاهدی بر این فاجعۀ بودند.

این مجله به نقل از "عرفان العلوی" مدیر اجرایی مؤسسه تحقیقات میراث اسلامی نوشت: انهدام آثار تاریخی در مکه به صورت برنامه ریزی شده در جریان است.

هتل پادشاه در مکه و برج ساعت که 600 متر ارتفاع دارند، این روزها جلوی دید را کاملا گرفته اند. این پروژه عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق برای ساخت یکی از بلندترین ساختمانهای دنیا بود، به صورتیکه طبق اظهارات ناظران، گویا این ساختمانها از لاس وگاس به کنار کعبه منتقل شده اند.

"ترکی بن بندر" از شاهزادگان مخالف خاندان حاکم در عربستان، با انتقاد شدید از پروژه های ساخت و ساز، تأکید کرد که هدف از این پروژه ها افزایش درآمدهای خاندان از حج است.

بن بندر تأکید کرد که ملک سلمان و شاهزادگان نزدیک به او به سرمایه های هنگفتی از طریق دریافت خسارت درقبال واگذاری زمین‌ها و خانه‌هایی که در مسیر پروژه قرار داشت، به جیب زدند. این درحالی است که پادشاه و شاهزادگان و نزدیکانش این خانه‌ها و زمین‌ها را چندی قبل تصرف کرده بودند.

"ضیاء الدین ساردر" پژوهشگر مسلمان انگلیسی دراینباره به روزنامه فرانسوی "لوبوان"  گفت: شهر محل تولد پیامبر (ص) را به دیزنی لند شبیه کرده‌اند.

ساردر تأکید کرد که نظام حاکم در عربستان، به تدریج همه آثار تاریخی در مکه را محو کرده است.

وی خاطرنشان کرد که از دهه هفتاد شاهد تخریب برنامه ریزی شده تاریخی ترین و مقدس ترین اماکن اسلامی بوده است.

ساردر اظهار داشت: منزل حضرت خدیجه همسر پیامبر، پس از یافتن آثار آن در سال 1989 هنگام آماده سازی منطقه تخریب شد تا در آنجا سرویس بهداشتی عمومی ساخته شود!

بر اساس پژوهشهای صورت گرفته در واشنگتن، از آغاز ساخت و سازها در نیمه‌های دهه نود میلادی در مکه و مدینه، بیش از 95 درصد از ساختمان‌هایی که هزاران سال عمر داشتند تخریب شده‌اند.

این اقدامات با موافت و فتوای علمای وهابی سعودی انجام شده است.

در مکه، خانه‌ای که پیامبر (ص) در شعب بنی هاشم نزدیک به حرم در آن متولد شده بود، ویران و کتابخانه‌ای به جای آن ساخته شد.  اخیرا نیز ورود حجاج به این مکان برای زیارت ممنوع شده است، به این بهانه که هنوز ثابت نشده است پیامبر دقیقا در همان مکان متولد شده باشد.

در مدینه نیز بناهای قبرستان بقیع تخریب شد و مسؤولان سعودی حتی با بستن این قبرستان، مانع ورود زائران به آن شده اند.

حدود 4 سال قبل نیز جنجال بزرگی به دلیل تخریب مسجد امام علی العریضی از نوادگان امام علی (ع) در مدینه به راه افتاد. 4 مسجد از مساجد هفتگانه نیز که در منطقه خندق بودند منهدم شده، و اکنون فقط 3 مسجد باقی مانده است.