یک قصاب در استان فیوم مصر که اقدام به فروش گوشت الاغ می کرد، شناسایی و دستگیر شد.

طی 24 ساعت گذشته ویدیوی مربوط به این عملیات منتشر شده است.

این تجارت که از نظر شرعی و قانونی حرام است از اوایل 2016 رونق چشمگیری در مصر یافته است.

طبق آمارهای اداره بازرسی وزارت کشور مصر درباره سلسله عملیات کشف و شناسایی پدیده فروش گوشت الاغ از اوایل سال جاری، این پدیده در تمام استان های این کشور شیوع یافته است.

در آمارهای اداره بازرسی آمده است این اداره طی فوریه 2016 (بهمن سال گذشته) ، حکم توقیف 200 کیلوگرم گوشت و 67 عدد پوست الاغ را در شهر سمالوط در استان المنیا در جنوب مصر بگیرد. این اداره همچنین در یکی از برنامه های موسوم به "موائد الرحمن"، (ویژه افطاری دادن به روزه داران فقیر) در شهر "کرداسه" از استان "جیزه" در ژوئن گذشته، لاشه 3 الاغ را کشف کردند.

این اداره حکم توقیف 133 کیلوگرم گوشت الاغ را طی ماه های ژوییه و آگوست گذشته (تیر و مرداد) صادر کرد همچنین یک تن از همین نوع گوشت را در آگوست گذشته، در استان دمیاط توقیف کرد.

این در حالی است که یک مقام مسئول در وزارت کشاورزی فاش کرد که شورای خدمات دامپزشکی مجموع گوشت هایی را که خارج از کشتارگاه ها و به دور از نظارت دامپزشکی از ژانویه 2016 تا ژوئن 2016 ذبح شده و قابل استفاده برای انسان ها نیستند، 450 هزار و 276 کیلوگرم برآورد کرده است. 

سود کلان

دکتر حنان قرنی، دامپزشک اداره دامپزشکی استان جیزه فاش کرد کسانی که به دنبال کشتار الاغ هستند، فقط گوشت آن را نمی خواهند بلکه هدفشان رسیدن به سود کلانی است که از فروش پوست این حیوان به دست می آوردند. مخصوصا که هر پوست 7000 جنیه (واحد پول مصر) می ارزد. این دامپزشک احتمال ورود گوشت الاغ به کارخانه های سوسیس و کالباس و همبرگر را بعید ندانست.

دکتر حنان افزود: "قوانین مصر برای مجازات کسانی که اقدام به فروش گوشت های غیر مجاز می کنند ضعیف بوده و بازدارنده نیستند." وی خاطرنشان کرد که حداکثر مجازاتی که در این مورد تعریف شده است طبق قانون 10 سال 1966، زندان و جریمه 10 هزار پوندی (معادل 800 دلار) است.

گوشت الاغ شیرین است!

دکتر فتحی النواوی، استاد نظارت بر گوشت در دانشکده دامپزشکی دانشگاه قاهره درباره نحوه شناسایی گوشت الاغ گفت که گوشت الاغ شیرین است، به طوری که انگار شیرینی می خورید.

وی علت شیرین بودن گوشت الاغ را موجود درصد بالایی از کلاژن در آن دانست که باعث لزج بودن آن می شود، و از همین راه یعنی آزمایش میزان کلاژن موجود در آن می توان شناسایی کرد.

کما اینکه این نوع گوشت در هنگام پخته شدن بوی بسیار بدی دارد.

وی افزود: گوشت الاغ چنانچه خوب پخته شود ضرری برای انسان ندارد؛ ولی مشکل اصلی این گوشت، غیر شرعی بودن آن است که در صورت مصرف، باعث بحران روحی و روانی در انسان می شود.