پیام اوپک به مشاور ترامپ: هرگز!

 "هارولد هام"، مشاور دونالد ترامپ – نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – در زمینه انرژی، درباره فعالیت با سازمان اوپک نیز تجربیاتی دارد.

 

در سال 1999، هارولد هام ریاست گروهی از تولیدکنندگان خصوصی نفت در آمریکا را بر عهده داشت. این شرکت‌ها از دولت آمریکا درخواست کردند به واردات نفت خام از کشورهای عضو اوپک و همچنین مکزیک، نزدیک به 240 درصد مالیات اختصاص دهد. وی به عنوان رئیس این گروه مدعی بود تولیدکنندگان آمریکایی نفت خود را با بهای بسیار اندکی به فروش می‌رسانند. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت در سال 1998 به 10.35 دلار به ازای هر بشکه سقوط کرده بود.

 

اکنون، تولید نفت آمریکا بدون احتساب ایالت آلاسکا، به 8 میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که چندی پیش، سطح تولید نفتی این کشور 9.2 میلیون بشکه در روز بوده است. یک ماه پیش، هام به بلومبرگ گفت سقوط بهای نفت طی 2 سال گذشته، وجود اوپک را غیرضروری کرده است.

 

این در حالی است که در هفته گذشته، هام در مصاحبه ای با فایننشال تایمز، از اوپک و روسیه درخواست کرد به کمک صنعت نفت شیل آمریکا بشتابند. وی گفت زمان آن رسیده است تا کشورهای تولیدکننده بر سر فریز تولیدات نفتی توافق کنند تا به این صورت، به افزایش بهای نفت کمک شود. اما احتمال پذیرفته شدن درخواست وی اندک است.

 

کشورهای عضو سازمان اوپک به دلیل سقوط بهای نفت که از اواسط سال 2014 آغاز شد و تاکنون بهبود نیافته است، با مشکلات بسیاری مواجه شده اند. با این‌که بسیاری از این مشکلات دلایلی به جز سقوط بهای نفت دارند، به دلیل کاهش درآمدها تشدید شده اند.

 

"علی النعیمی" – وزیر نفت سابق عربستان سعودی – در ماه مارس سال 2015 (31 روز منتهی به 11 فروردین 1394) گفته بود: "این وظیفه عربستان و یا هر کشور عضو اوپک نیست که سهم خود را در بازار نفتی واگذار کند."

 

مسئله فریز تولیدات نفتی به هر اندازه که اهمیت داشته باشد، موضع عربستان سعودی تغییر نخواهد کرد. به نظر می‌رسد سعودی‌ها در پی توافقی باشند که تمام کشورهای عضو اوپک در آن سهیم باشند.

 

هفته گذشته، "محسن قمصری" – مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران – در یک کنفرانس در سنگاپور گفت: تولید نفت باید در مناطق کم‌هزینه مانند خلیج فارس انجام شود. ایران نیز به تعیین سقف برای تولیدات نفتی خود تمایلی ندارد.

 

"الکساندر نواک" – وزیر انرژی روسیه – گفته است کشورش برای فریز نفتی آماده است. وی همچنین گفته است اعضای اوپک باید نخست با یکدیگر مذاکره کنند و به توافق برسند. پس از آن، اوپک باید پیشنهادش را به روسیه ارائه دهد. این در حالی است که در نخستین هفته از ماه سپتامبر سال جاری میلادی، تولید نفتی روسیه به 11 میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

در انتهای این مطلب آمده است: هرچه در طی 2 هفته آینده اتفاق بیفتد، نمی‌‎توان انتظار داشت در نشست غیررسمی اوپک که در الجزایر برگزار خواهد شد، توافقی بر سر فریز نفتی حاصل شود که در حقیقت نیز کاملا به مرحله اجرا درآید.