واشنگتن: سوریه مجاز به حمله‌ علیه تروریست‌ها نیست

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که بامداد سه‌شنبه به وقت ایران منتشر شد، تأکید کرد، توافق جدید آتش‌بس در سوریه به هیچ عنوان حملات «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه علیه تروریست‌ها را تأیید نمی‌کند.

این در شرایطی است که «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا که در کنفرانس خبری روزانه وزارت خارجه آمریکا شرکت کرده بود تصریح کرد حمله به گروه‌های تروریستی داعش و جبهه‌النصره در دوران آتش‌بس ادامه خواهد داشت. 

جان کری تصریح کرده است دولت سوریه می‌تواند تا زمان آغاز همکاری نظامی جدید آمریکا و روسیه علیه تروریست‌ها (یعنی تا هفت روز دیگر) بمباران شبه‌نظامیان وابسته به القاعده را در مناطق تحت کنترل معارضان ادامه بدهد. 

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، با وجود اظهارات وزیرخارجه آمریکا، سخنگوی این وزارتخانه گفت:‌ «به منظور روشن کردن این مسئله لازم است تأکید کنم که توافق هفته گذشته شامل هیچ بندی نمی‌شود که بر اساس آن آمریکا و روسیه حملات دولت سوریه در این کشور را تأیید کرده باشند و این اصلا مسئله‌ای نیست که ما بتوانیم حتی انجام آن را تصور کنیم».

بر اساس این گزارش، در تاریخ 9 سپتامبر (19 شهریورماه) وزرای خارجه روسیه و آمریکا که مذاکراتی طولانی در ژنو داشتند اعلام کردند در خصوص سوریه به توافق رسیده‌اند و البته ساعاتی پیش در دوشنبه شب (12 سپتامبر) این توافق آتش‌بس جدید در سوریه رسما اجرایی شد. اگر این آتش‌بس به مدت 7 روز به طول انجامد،‌ در این صورت، مسکو و واشنگتن یک مرکز مشترک راه‌اندازی خواهند کرد تا حملات علیه گروه‌های تروریستی را هماهنگ کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده است، مقامات این وزارتخانه از این مسئله که آیا گروه‌هایی در سوریه آتش‌بس را رد کرده‌اند، هیچ اطلاعی ندارند. وی گفت: «ما [در آمریکا] از اینکه گروه‌هایی اجرای آتش‌بس را نپذیرفته‌اند، اطلاعی نداریم».

کربی گفته است، مقامات آمریکایی گزارش‌هایی دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه گروه «احرارالشام»‌ درخواست پایبندی به مفاد آتش‌بس و توقف درگیری‌ها را در کرده است.

وی تأکید کرد، واشنگتن به تماس‌های خود با گروه احرارالشام در خصوص گزارش‌های دریافت شده ادامه می‌دهد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود از گروه‌های معارض سوری خواسته بود تا از گروه تروریستی جبهه النصره جدا شده و همچنین از تمامی طرفین درگیری در سوریه خواست تا توافق آتش‌بس جدید را بپذیرند و مفاد آن را اجرا کنند.