اوباما مصوبه کنگره درباره شکایت از عربستان سعودی را وتو می‌کند

 جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا مصوبه کنگره که اجازه شکایت از عربستان سعودی به دلیل نقش این کشور در حوادث 11 سپتامبر می‌دهد را وتو می‌کند. 

مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در آستانه فرارسیدن حملات 11 سپتامبر سال 2001، طرحی که به خانواده‌های قربانیان این حادثه اجازه شکایت از عربستان می‌دهد را به تصویب رساند.

مجلس سنا چند ماه پیش طرح موازی این طرح را علی‌رغم مخالفت‌های عربستان سعودی به تصویب رسانده بود. 15 نفر از هواپیماربایان در حادثه 11 سپتامبر سال 2001، شهروندان عربستان بوده‌اند.

طرح مورد نظر، بعد از کسب هر دو مجلس آمریکا (سنا و نمایندگان) اکنون باید برای تبدیل شدن به قانون برای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا فرستاده شود. اوباما قبلاً این طرح را به وتو، مطابق اختیارات قانونی‌اش تهدید کرده است.  

تصویب این طرح در مجلس نمایندگان دو ماه بعد از آن صورت گرفت که کنگره آمریکا 28 صفحه از تحقیقات این نهاد آمریکایی درباره نقش عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر را منتشر کرد. این استاد نشان می‌دهند که دست‌کم چند نفر از عاملان حملات 11 سپتامبر، با مقام‌های دولت عربستان در تماس بوده‌اند.