دیکتاتور زیمبابوه دیروز یکشنبه 11 سپتامبر ( 21 شهریور) مجسمه ای را که به افتخارش از سوی یک هنرمند محلی ساخته شده است، افتتاح کرد.

 

مجسمه ای با هیبت عجیب که هم در کشور تمسخر مردم را برانگیخت و هم در اینترنت باعث خنده میلیون ها کاربر شد.

 

به نقل از ژون افریک ، رابرت موگابه 92 ساله که از سال 1987 قدرت را در زیمبابوه در دست دارد به نمادی از تاریخ معاصر آفریقا تبدیل شده است.نمادی که اغلب به دلیل اتخاذ تدابیر خشونت بار، مواضع غیر اصولی که موجب ویرانی زیمبابوه شد و دیکتاتوری اش انتقاد جهانیان را برانگیخته است.

 

 

 

با این حال، امروز دوشنبه با ساخت مجسمه ای از رابرت موگابه تقدیر شد. در واقع، دومینیک بنهورا مجسمه ساز مشهور زیمبابوه ای مجسمه ای از موگابه را خلق کرد که با حضور ذینفع اصلی و گریس موگابه همسرش در شهر حراره پایتخت این کشور محنت زده افتتاح شد.

 

تا اینجا که مساله ای عادی است زیرا بسیاری از رهبران جهان از جمله همین آقای موگابه مجسمه ها، پرتره ها یا تابلوهای نقاشی از خودشان را در چارچوب رواج کیش شخصیت پرستی افتتاح کرده اند.

 

با این حال، مردم زیمبابوه و سپس کاربران اینترنت در سراسر جهان با مشاهده تصاویر این مجسمه نه تنها در مورد آن اظهارنظر کرده بلکه بسیاری هم بی اختیار زدند زیر خنده...

 

یک کاربر نوشته است : وقتی پولی در کار نباشد نتیجه بهتر از این نمی شود حتی اگر مجسمه رابرت موگابه باشد.

 

 

 

این مجسمه 3 متری که به دلیل عینک های مشهور موگابه کاملا می توان تشخیص داد که متعلق به اوست وی را در حالی که مشتش را به هوا گرفته است ، نشان می دهد.

 

بسیاری از کاربران عقیده دارند این موگابه بسیار شبیه یکی از شخصیت های انیمیشن خانواده سیمپسون است.

 

 

 

یک کاربر در توییتر نوشته است: این مجسمه موگابه مرا به یاد سوپرمن می اندازد که مست و خراب قصد پرواز دارد!

 

دومینیک بنهورا سازنده مجسمه هنگام افتتاح در کنار موگابه و همسرش عکس یادگاری گرفت هر چند که در آن به نظر معذب می رسد. به هر حال، دومینیک هنرمندی است که از رو نمی رود و اعتماد بنفس بالایی دارد. او با خونسردی می گوید که من عادت ندارم مجسمه های عادی بسازم.

 

در ساخت این مجسمه هم همه تلاشم را کرده و هنرم را به خرج داده ام. در عین حال ، باید قبول کنم که ممکن است برخی از این اثر من خوششان نیاید.

 

و اما رابرت موگابه در مورد مجسمه اش به رسانه های محلی زیمبابوه گفت: اثر هنری فوق العاده ای است. هنرمندان ، افرادی هستند که به طور غریزی مهارت در وجودشان است. من با دیدن این مجسمه احساس می کنم که ارزش آن خیلی بیشتر از یک تشکر خشک خالی است.

 

در هرحال، دومینیک بنهورا می تواند به خود ببالد که افراد نسبت به این مجسمه بی تفاوت نبوده اند. وی در جواب تمسخرهای کاربران روی اینترنت پاسخ داده است: هنر یعنی خلق یک اثر منحصر بفرد. این مجسمه هم توجه ها را به خودش جلب کرده زیرا منحصر بفرد است.