واشنگتن در ادامه تعهد تزلزل ناپذیر خود برای دفاع از متحدانش در منطقه به دنبال پنجمین و بزرگترین آزماش اتمی کره شمالی دو بمب افکن اتمی نوع B-۱b Lancer را بر فراز کره جنوبی به پرواز درآورد. واشنگتن این نمایش را تنها نمونه‌ای از طیف کامل ظرفیت‌های نظامی توصیف کرد.

این در حالی است که آمریکا به دنبال آزمایشات اتمی قبلی نیز اقدامات نظامی مشابهی انجام داده است.

کره شمالی پرواز این بمب افکن‌های اتمی را تلاش واشنگتن برای دستیابی به فرصت انجام "حمله اتمی پیشگیرانه" توصیف کرده و به برنامه‌های آمریکا برای استقرار تجهیزات استراتژیک بیشتر در شبه جزیره کره اشاره کرد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی موسوم به KCNA گزارش داد: "این اقدامات تحریک آمیز بی‌ملاحظه جنگ طلبان امپریالیست آمریکا وضعیت در شبه جزیره کره را هر ثانیه به نقطه انفجار نزدیک‌تر می‌کند."

این خبرگزاری هشدار داد: ارتش کره شمالی کاملا به تمامی تجهیزات برای اقدام متقابل نظامی مجهز شده تا تنها با یک ضربه پاسخ حمله دشمن را بدهد.

خبرگزاری یونهاپ نیز اعلام کرد: واشنگتن قصد دارد در ماه آتی میلادی ناو هواپیمابر "رونالد ریگان" که با سوخت اتمی کار می‌کند و گروه ۵ ناوگان تهاجمی آمریکا موسوم به CSG۵را برای یک مانور دریایی مشترک به آب‌های کره جنوبی اعزام کند.

این در حالی است که یکی از سخنگویان نیروهای آمریکا مستقر در کره از تایید این گزارش به دلایل عملیاتی امتناع کرد.

از آنجایی که دو کره از زمان جنگ کره در ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳که به یک آتش بس موقت به جای معاهده صلح دست یافت همچنان در جنگ به سر می‌برند کره جنوبی میزبان ۲۸ هزار نیروی آمریکایی است.

پرواز این بمب افکن‌ها پس از آن صورت گرفت که کره شمالی روز جمعه پنجمین آزمایش اتمی خود را انجام داد و متعهد اقدامات بیشتر برای افزایش نیروی تهاجمی اتمی‌اش شد.