یکی از کمیته های پارلمانی بریتانیا در گزارش اخیر خود به شدت از دخالت نظامی انگلستان و فرانسه در لیبی که به سقوط «معمر قذافی» رئیس جمهوری وقت و تغییر نظام حکومتی این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی منجر شد، انتقاد کرد.

به این ترتیب، کمیته روابط خارجی پارلمان انگلستان «دیوید کامرون» نخست وزیر پیشین این کشور را به عدم اتخاذ راهبرد منسجم در حملات هوایی علیه رژیم قذافی متهم کرد.

گفته می شود که دخالت نظامی در لیبی بر مبنای اطلاعات دقیق صورت نگرفته و در نهایت به قدرت گرفتن داعش در شمال آفریقا منجر شده است.

در آن زمان، دولت وقت انگلستان به رهبری کامرون، مدعی شد که دخالت نظامی در لیبی یک تصمیم بین المللی است چراکه این اقدام به درخواست اتحادیه عرب و با حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام گرفت.

در عین حال، کامرون در دفاعیه ای که در ماه ژانویه گذشته ارائه داد، مدعی شد که دخالت نظامی با توجه به ماهیت دیکتاتوری رژیم قذافی و تهدیدی که علیه شهروندان این کشور وجود داشته، امری لازم الاجرا بوده است.

با این حال، کمیته روابط خارجی پارلمان انگلستان می گوید دولت لندن از تشخیص این واقعیت که تهدید اعمال شده علیه شهروندان لیبی اغراق آمیز است ناتوان بوده ضمن اینکه به طور گزینشی بخش هایی از لفاظی های قذافی را باور کرده است.

 علاوه بر این، کمیته پارلمانی انگلستان در گزارش خود، دولت کامرون  را به ناتوانی در تشخیص رشد تروریست های افراطی در جو بحرانی لیبی متهم کرد.

در این گزارش می خوانیم: این احتمال که گروه های تروریستی می توانند از شرایط به وجود آمده سوء استفاده کنند؛ نباید مورد غفلت قرار می گرفت. در مورد لیبی، راهبرد انگلستان بر مبنای برآورد اشتباه و عدم فهم کامل شواهد بوده است.