روسیه نیروگاه ناتمام روسیه را می خرد؟

نیروگاه هسته ای بلفانت در ایالت آلاباما آمریکا که عملیات احداث آن سالها پیش متوقف گردید، به فروش گذاشته شده و هر شرکت خارجی هم می تواند در مزایده مشارکت کند، بدین ترتیب روسیه نیز می تواند از جمله پیشنهاددهندگان برای خرید این نیروگاه باشد.

سایت روسیا الیوم به نقل از اسکات فیدلر سخنگوی شرکت "تنسی ولی" آمریکا گزارش داد: نیروگاه هسته ای نیمه کاره بلفانت در نزدیکی شهر هالیوود در شمال ایالت آلاباما واقع است.

قیمت پایه نیروگاه ناتمام بلفونت که تاکنون انرژی تولید نکرده، 36 میلیون و 400 هزار دلار اعلام شده است.

مساحت محوطۀ این نیروگاه هسته ای ناتمام 6 کیلومتر و 400 مترمربع است و دارای 2 رآکتور است که 90 درصد از کار ساخت یکی از این رآکتورها و 50 درصد از کار ساخت رآکتور دیگر پایان یافته است.

چند مخزن، چند ساختمان اداری، مسیرهای دسترسی و پارکینگی با هزار جای پارک خودرو و چند مایل راه نیز در محوطه نیروگاه بلفانت احداث شده است.

هر شرکت آمریکایی و خارجی حتی شرکت های روسی طبق شروطی که شرکت فروشنده نیروگاه بلفانت تعیین می کند، می تواند در مزایده مشارکت کند ولی شرکت های راغب به مشارکت در مزایده باید طرح هایی برای توسعه اقتصادی مناطق حومۀ نیروگاه هسته ای ارائه بدهند زیرا مهمترین هدف شرکت فروشنده جذب سرمایه گذاری و ایجاد فرصت های شغلی جدید است.

عملیات ساخت نیروگاه هسته ای بلفانت سال 1974 یعنی بیش از 40 سال پیش آغاز شد ولی این عملیات سال 1988 متوقف گردید و نزدیک به 5 میلیارد دلار برای ساخت آن هزینه شد، زیرا قرار بود که 4 رآکتور با قدرت کلی 2 هزار مگاوات ساخته شود، ولی مقامات محلی معتقدند که منطقه محل ساخت نیروگاه نیازی به این مقدار انرژی ندارد.

تاکنون شرکت فونیکس انرژی آمریکا تمایل خود را برای خرید نیروگاه نیمه کاره بلفانت به قیمت 38 میلیون دلار برای تولید برق اعلام کرده است.