روزنامه ایندیپندنت روز چهارشنبه به نقل از بیانیه کابینه رژیم اشغالگر قدس گزارش کرد: اسرائیل درپی انتشار مطالبِ ضد اسرائیلی در فیسبوک در 12 ماه گذشته که فلسطینی ها را به خشونت علیه اسرائیلی ها تحریک می کند ، به فکر چاره ای برای مقابله با این مطالب تحریک آمیز و خشونت طلبانه افتاده است. 

این روزنامه انگلیسی افزود: نمایندگانی از شرکت فیسبوک با چند وزیر اسرائیلی از جمله گیلعاد اِردان وزیر امور داخلی و آیِلِت شاکِد وزیر امور قضایی (دادگستری) دیدار کردند و شاکد برای چندمین بار از مسئولان فیسبوک خواست که به تلاش های خود برای کنترل مطالب صفحات این شبکه اجتماعی بیش از پیش ادامه بدهند.

ایندیپندنت اعلام کرد: حدود 150 فلسطینی در چند ماه گذشته به اتهام تحریک به خشونت در شبکه های اجتماعی بازداشت شده اند که هیچ پشتوانۀ حقوقی برای توجیه بازداشت آنها و متهم کردن آنان به ارتکاب جرایم اینترنتی وجود ندارد.

ایندیپندنت به نقل از محمود حسن وکیل مدافعی که با مرکز حقوقی فلسطینی "الضمیر" همکاری می کند، گزارش کرد: بسیاری از فلسطینی های بازداشت شده، مطالب تحریک آمیز و خشونت طلبانه منتشر نکردند بلکه از اسرائیل انتقاد کردند.

دفتر گیلعاد اردان اعلام کرد که نمایندگان اسرائیل و فیسبوک درباره یافتن راهکارهایی برای حذف مطالب خشونت طلبانه در صفحات این شبکه اجتماعی توافق کردند.

ایندیپندنت در پایان گزارش خود می نویسد: فلسطینی ها ادعای اسرائیل را رد می کنند و می گویند که خشونت ها ناشی از مطالب تحریک آمیز نیست بلکه علت این خشونت ها 50 سال اشغالگری و محروم کردن فلسطینی ها از حق تشکیل کشور مستقل خود است.

دیدار نمایندگان اسرائیل و فیسبوک در روز 12 سپتامبر 2016