بهای گزاف مشارکت در 11 سپتامبر برای عربستان

 عبدالباری عطوان، روزنامه نگار فلسطینی، گفت عربستان به دلیل دست داشتن در حادثه 11 سپتامبر 2001، احتمالا خسارت مالی هنگفتی را به امریکایی‌ها پرداخت خواهد کرد.

 

بر این اساس، سردبیر روزنامه "رأی الیوم"، نوشت: "خسارتی که عربستان باید به امریکا بپردازد بسیار گزاف خواهد بود. طبق برآوردهای اولیه، این مبلغ به 3.3 هزار میلیارد دلار خواهد رسید به بیان دیگر علاوه به پرداخت دیه به خانواده قربانیان حادثه 11 سپتامبر 2001، مجبور است غرامت مادی و معنوی و روانی بسیار بالایی را هم پرداخت کند. به طور مثال فقط شهردار نیویورک خسارت هایی را که به این ایالت وارد شده است، 95 میلیارد دلار برآورد کرده است. خسارت هایی که به شرکت های هواپیمایی وارد شده است و خسارت هایی که  جنگ های امریکا در عراق و افغانستان کل هزینه هایی که به عنوان تبعات حمله 11 سپتامبر به بار آمده است، حساب های جدا دارند."

 

عطوان معتقد است قانونی که اخیرا به اسم قانون "عدالت در برابر تروریسم" در کنگره امریکا به تصویب رسیده است و به خانواده قربانیان حمله 11 سپتامبر امکان شکایت از کشورهایی مثل عربستان و دریافت غرامت را می دهد، نکته مهمی را گوشزد می کند که باید مورد توجه قرار گیرد. این نکته این است که عربستان، و شاید همه عرب ها دیگر "متحد استراتژیک" امریکا نخواهند بود.
عطوان خاطرنشان می کند "باراک اوباما"، رئیس جمهور امریکا چندی پیش در گفتگوی مفصلی با مجله "آتلانتیک" به این تغییر رویکرد در سیاست کشورش در قبال ریاض اشاره کرده بود. وی گفته بود مقامات عربستان باید بفهمند که دوره سواری گرفتن مجانی از امریکا و جنگیدن امریکا به جای آنها گذشته است. خطر اصلی که عربستان را تهدید می کند، اشتباهات داخلی خودش است نه خطر ایران.

 

این نویسنده فلسطینی در ادامه می نویسد بزرگترین مشکل عربستان در حال حاضر جنگ این کشور در سوریه، یمن و عراق است. کما اینکه متحدانش هم در این لحظه حساس، به این کشور پشت کرده اند؛ ترکیه ترجیح داد با روسیه از در آشتی و مصالحه وارد شود و به طور مخفیانه با دولت سوریه مذاکره می کند. قطر نیز خواستار گفتگو با ایران برای حل مشکلات موجود با کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است؛ سلطان نشین عمان هم به کلی خود را از جنگهایی که عربستان در یمن و سوریه به راه انداخته است کنار کشیده است؛ پاکستان هم فقط در حد حرف و بیانیه های مطبوعاتی از عربستان حمایت می کند و پارلمان این کشور رأی به عدم مداخله نظامی در یمن داده است.

 

عطوان درباره مواضع اخیر "عبدالعزیز آل شیخ"، مفتی آل سعود می گوید: "جالب این جاست که درست در شرایطی که عربستان می کوشد وجهه خود را در نظر امریکا و کلا غرب سر و سامان دهد و اصلاح کند، عبدالعزیز آل شیخ، مفتی این کشور با برخی اظهار نظرها کل رشته های عربستان را پنبه می کند. او با صدور فتوا و تکفیر ایران و صدها میلیون شیعه در جهان ثابت می کند که در عمل هیچ چیز در عربستان تغییر نکرده و تفکر وهابی گری همچنان در اوج قدرت است."