سفرای 15 کشور عضو شورای امنیت قرار بود روز جمعه برای بررسی امکان حمایت از توافق آمریکا - روسیه درباره سوریه در پشت درهای بسته رایزنی کنند اما این نشست به درخواست آمریکا و روسیه لغو شد.

 

در همین حال خبرگزاری رویترز نوشت، روسیه روز جمعه اعلام کرد بعید به نظر می رسد شورای امنیت سازمان ملل متحد بتواند توافق آمریکا - روسیه درباره آتش بس در سوریه را تایید کند زیرا آمریکا نمی خواهد شورای امنیت را که متشکل از 15 عضو است از جزئیات مربوط به این توافق مطلع کند.

 

ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت: « ما معتقدیم که نمی توانیم از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بخواهیم از اسنادی که درباره آن هیچ اطلاعی ندارند حمایت کنند.»

چورکین افزود مقامات کاخ سفید درباره این توافق موضع واحدی ندارند.

 

چورکین و سامنتا پاور همتای آمریکایی وی قرار بود روز جمعه در شورای امنیت، کشورهای عضو را از جزئیات مربوط به توافق به دست آمده درباره آتش بس در سوریه مطلع کنند اما این نشست شورای امنیت در آخرین دقایق باقی مانده به برگزار آن لغو شد.

 

نماینده دایم روسیه در سازمان ملل تصریح کرد کشورش دو پیش نویس قطعنامه احتمالی در شورای امنیت را در اختیار آمریکا قرار داده است. ما امیدواریم با این دو پیش نویس قطعنامه در نشست سالانه سران جهان در سازمان ملل موافقت شود.

 

چورکین با اشاره به مقامات آمریکایی خاطرنشان کرد: « آمریکایی ها با شیوه خاص خودشان تلاش می کند این توافق را تفسیر و باز تفسیر کند.»