هیلاری به کارزار انتخابات بازگشت

 دونالد ترامپ، رقیب جمهوریخواه هیلاری در روزهای گذشته با توسل به حادثه غش کردن کلینتون در حاشیه مراسم 11 سپتامبر توان خود را برای زیر سؤال بردن توان جسمی و روحی بانوی اول سابق امریکا متمرکز کرد  و درنهایت پنجشنبه در اقدامی عجیب همزمان با بازگشت کلینتون به رقابت‌های انتخاباتی در یک برنامه تلویزیونی پزشکی حاضر شد و گزارش سلامت پزشکی خود را به دکتر آز، مجری مشهور این برنامه ارائه کرد و گفت، از نظر جسمی خود را مانند یک جوان 30 ساله می‌داند و تنها کمی اضافه وزن دارد. اما به گزارش خبرگزاری رویترز، ستاد انتخاباتی هیلاری هم بیکار ننشست و با انتشار یک نسخه از گزارش سلامت پزشکی او، اعلام کرد، بزودی جزئیات بیشتری از پیشینه وضعیت جسمی خانم کلینتون به این گزارش اضافه خواهد کرد.

 دکتر لیزا بارداک، پزشک خانم کلینتون هم در گزارش خود درباره وضعیت جسمانی وی نوشته است: «نتیجه آزمایش‌های پزشکی، میزان کلسترول، فشار خون، ضربان قلب و دمای بدن هیلاری کلینتون طبیعی است و از «سلامت روانی» عالی برخوردار است و توان ایفای نقش ریاست‌جمهوری را دارد. او تنها به ذات‌الریه باکتریایی و غیرعفونی مبتلاست.» این در حالی است که در گزارش پزشکی مختصر و یک صفحه‌ای ترامپ که به دکتر آز ارائه کرده آمده است، او یک متر و ۹۰ سانتیمتر قد و 107 کیلوگرم وزن دارد و به کلسترول بد، چربی اسیدی، فشار خون و قند خون مبتلاست. وی چهارشنبه گذشته در اجتماعی از جمهوریخواهان ایالت اوهایو، هیلاری را به دروغگویی متهم کرده و گفته بود، او در مورد وضعیت جسمانی خود دروغ می‌گوید. ترامپ حدود دو ماه قبل 70 ساله شد و هیلاری حدود یک ماه و نیم دیگر 69 ساله می‌شود و یکی از دلایل افزایش نگرانی‌ها درباره وضعیت جسمانی کاندیداهای ریاست جمهوری امریکا سن بالای این دو کاندیدای اصلی است.

اتهام‌های ریز و درشت علیه« ترامپ»

کاندیدای جمهوریخواهان در حالی رقیب دموکرات خود را به دروغگویی متهم می‌کند که خود در معرض اتهاماتی نظیر دخالت دادن روسیه در انتخابات امریکا و ابهام‌های مالیاتی است. این نقطه ضعفی است که هیلاری کلینتون در سخنان اخیر خود از آن استفاده کرده است. او پنجشنبه گذشته در آغاز بازگشت به فعالیت‌های انتخاباتی خود در گفت‌وگو با یک رسانه آنلاین ویژه سیاهپوستان امریکا در نیویورک به رقیب جمهوریخواه خود حمله کرده و گفت: «ترامپ باید به پرسش‌های زیادی پاسخ دهد از جمله به دلیل دخالت روسیه در روند انتخابات امریکا زیرا علاوه بر من، هم‌مسلکان جمهوریخواه ترامپ با تجربه‌های عمیق در سیاست خارجی و امنیت ملی و همین طور رهبران ناتو نگران دخالت و نفوذ روسیه در انتخابات امریکا هستند.» این در حالی است که اخیراً پل رایان، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا در جمع خبرنگاران گفته بود: «من جزئیات پرونده مالیاتی خود را منتشر کرده‌ام و لازم است ترامپ هم از این روش پیروی کند.» دادستانی امریکا نیز تحقیقات درباره بنیاد خیریه ترامپ را آغاز کرده است.

ترامپ متهم است، خلاف قوانین امریکا عمل کرده و بودجه شخصی اعلام شده را در اختیار این بنیاد نگذاشته است. بنابرگزارشی که از محتوای ایمیل‌های هک شده کالین پاول، وزیر خارجه دولت جورج بوش منتشر شده، وی نیز ترامپ را «مایه خفت ملی» برای کشورش خوانده است. کالین پاول در واکنش به این خبر گفته «حرفی در این باره ندارم» اما صحت و سقم آن را هم انکار نکرده است. انستیتو تحقیقاتی «آکسفورد اکونومیکس» نیز با انتشار نتیجه آخرین تحقیقات خود درباره انتخابات ریاست جمهوری امریکا اعلام کرده است، پیروزی ترامپ در انتخابات به اقتصاد این کشور هزار میلیارد دلار ضرر خواهد زد و دانشمندان امریکایی معتقدند، پیروزی ترامپ سبب می‌شود رشد تحقیقات علمی در این کشور کاهش یابد.