رابرت گیتس وزیر دفاع سابق آمریکا روز گذشته هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به دلیل آنچه که آن را "آماده نبودن آنها برای مدیریت سیاست خارجی آمریکا" خواند مورد انتقاد قرار داد. اما وی در این میان، تندترین انتقاد خود را متوجه دونالد ترامپ – نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه – کرد.

 

گیتس که با وجود عضویت در حزب جمهوری‌خواه، هم در دوره جرج بوش و هم در دوره اول ریاست جمهوری باراک اوباما تصدی وزارت دفاع آمریکا را بر عهده داشت،‌ روز گذشته (شنبه) در یادداشتی در نشریه وال استریت ژورنال نوشت: جهانی که ما اکنون در آن زندگی می‌کنیم، خطرناک‌تر و پیچیده‌تر از آن است که مردی سمت ریاست جمهوری آمریکا را در اختیار بگیرد که گمان می‌کند بر همه مسائل اشراف دارد و نیازی به نصایح دیگران ندارد.

 

وی در ادامه یادداشت خود با "غیرقابل اصلاح" خواندن ترامپ هشدار داد: در شرایط کنونی سپردن سمت ریاست جمهوری و فرماندهی کل نیروهای مسلح آمریکا به فردی که نه از ثبات شخصیتی لازم برخوردار است و نه آگاهی لازم را در این زمینه دارد، یک خطر بسیار بزرگ برای آمریکا محسوب می‌شود.

 

وزیر دفاع سابق آمریکا در بخش دیگری از یادداشت خود ضمن انتقاد از اظهارات نژادپرستانه ترامپ علیه اقلیت‌های ساکن آمریکا و تمجیدهای گاه و بیگاه او از ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – نوشت: من دستکم در حوزه امنیت ملی معتقدم که ترامپ اصلاح‌شدنی نیست و فاقد صلاحیت و شایستگی لازم برای هدایت دولت، کشور و نیروهای مسلح است.

 

وی در این یادداشت هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نیز به خاطر سیاست خارجی نادرست خود در خصوص تغییر رژیم در لیبی و مواضع متغیر او درباره جنگ عراق و توافقات تجاری آمریکا مورد انتقاد قرار داد و گفت: کلینتون هیچ ایده جدیدی برای جنگ عراق و بیرون کشیدن 5 هزار نیروی آمریکایی از این کشور ندارد و مشخص نیست در قبال خاورمیانه‌ای که امروز مانند یک دیگ بزرگ آب در حال جوشیدن است، چه سیاستی را می‌خواهد اتخاذ کند.

 

گیتس در ادامه با بیان اینکه با تمامی این نگرانی‌ها، نامزد دموکرات‌ها احتمالاً می‌تواند رای مورد نیاز خود را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کسب کند، به وی توصیه کرد در مدت زمان باقیمانده تا انتخابات، کلی‌گویی را کنار بگذارد و به صراحت بگوید در صورت پیروزی در انتخابات چه رفتاری را با چین، روسیه، کره شمالی و ایران در پیش خواهد گرفت. 

 

وزیر دفاع سابق آمریکا با وجود انتقادات تند خود از ترامپ، در پایان تصریح کرد هنوز درمورد اینکه در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر به کدامیک از نامزدهای انتخاباتی رای دهد به جمع‌بندی لازم نرسیده است.