حمایت آمریکا از تروریسم در سوریه

 "بشار جعفری" در حاشیه نشست جنبش عدم تعهد در ونزوئلا، گفت: سوریه به عنوان عضو جدایی ناپذیر جنبش عدم تعهد، توانسته است نام "جبهه النصره" (شاخه القاعده در سوریه) را در فهرست سازمانهای تروریستی این جنبش ثبت کند.

وی با اظهار خرسندی از ریاست ایران و سپس ونزوئلا بر جنبش عدم تعهد، خاطرنشان کرد: ما از این جنبش طی 4 سال آینده -که ونزوئلا ریاست آن را برعهده خواهد داشت- انتظارات بسیاری داریم. جنبش عدم تعهد به دلیل ریاست ایران و سپس ونزوئلا بر آن، در دست طرف‌های امانت داری قرار دارد.

جعفری تأکید کرد: درجنبش عدم تعهد بندی وجود دارد که ترویسم را محکوم کرده و با هر گونه همکاری با آن به هر بهانه‌ای مخالف است.

وی افزود: بعضی دولتهای عضو جنبش عدم تعهد از تروریسم در سوریه و عراق حمایت می‌کنند و به این کشورها تروریست می فرستند.

جعفری خاطرنشان کرد: جنبش عدم تعهد با چالش بزرگی روبرو است، به صورتی‌که رفتار و گفتار بعضی کشورهای عضو یکسان نیست.

جعفری گفت: بعضی کشورها در جنبش عدم تعهد تروریسم را محکوم می کنند، ولی پس از آن به سازمان ملل رفته و با محکوم کردن تروریسم مخالفت می کنند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل افزود: بعضی دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد گرفتار نفاق سیاسی هستند، و این امر مانع پیشرفت این جنبش شده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت‌های عربی (حاشیه خلیج فارس) و اردن، مواضع متناقضی درقبال تروریسم دارند و از تروریسم در کشورهای ما حمایت می کنند.

جعفری گفت: اسرائیل پشتیبان حمله به جبهۀ جنوبی سوریه است؛ و اردن، ترکیه و دیگر کشورها در آن مشارکت دارند.

فشار آمریکا به عربستان کافی نیست

جعفری اظهار داشت: آمریکا قبل از ورود به مذاکرات ژنو، به اندازۀ کافی عربستان را تحت فشار قرار نمی‌دهد.

وی افزود: تا زمانی که آمریکا تمایل دارد بر تروریستها سرپوش بگذارد و آنان را مخالفان میانه‌رو بنامد، راه حلی به وجود نخواهد آمد.

جعفری سیاستهای فرانسه و انگلیس در قبال سوریه را کاملا توطئه آمیز دانست و گفت: فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها سعی دارند با اعزام پسماندهای خود به سوریه از دست آنان رهایی یابند و به تروریسم به عنوان یک راه حل سیاسی تکیه دارند.

وی تأکید کرد: اروپایی‌ها نفاق سیاسی را در پیش گرفته اند، به صورتیکه حتی تروریستها را در صورت بازگشت با درنظر گرفتن تابعیتشان مجازات کرده‌اند.

حمایت رژیم صهیونیستی از گروه های تروریستی در سوریه

جعفری گفت: اسرائیل میزبان النصره و شهدای یرموک و دیگر گروه های تروریستی مشابه است و مجروحان آنان را با حمایت مالی قطر درمان می کند، این رژیم به صورت کامل وارد نبردها در جبهه جنوبی سوریه شده است، و ما دراین‌باره شکایت‌هایی را به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌ایم.