مقام آمریکایی: حساب‌های بانکی عربستان سعودی را مسدود می‌کنم

نامزد حزب سبزها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یک مصاحبه‌ به شدت از مواضع سیاست خارجی واشنگتن به ویژه در قبال ایران، سوریه، رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

«جیل استاین» به پایگاه «ریل کلیر ورلد» (real clear world) از مواضع و اولویت‌هایش در قبال خاورمیانه در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سخن گفت.

او در پاسخ به سوالی درباره برجام تصریح کرد: «ما از توافق هسته‌ای ایران به عنوان گامی در جهت خلع سلاح اتمی حمایت می‌کنیم. ما درصدد روابط و پیوندهای بهتر با دولت ایران خواهیم بود و از روحیه دولت میانه روی (حسن) روحانی برای تعامل دیپلماتیک بیشتر سود خواهیم برد».

او ادامه داد: «با تعامل با دولت روحانی، ما در صدد کاستن از اثرگذاری تندروهای دست راستی ایران و بهبود اوضاع حقوق بشر در ایران هستیم. ما هیچ قصدی برای "محو کردن" ایران (آنگونه که خانم  هیلاری کلینتون گفتند) نداریم و همچنین قصد درگیر شدن در لفاظی خصمانه و جنگ طلبانه در قبال ایران نداریم کاری که آقای (دونالد) ترامپ آن را انجام داده است».

نامزد حزب سبزها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش به سوالی درباره مواضعش علیه عربستان سعودی و نقش احتمالی آن در حملات 11 سپتامبر پاسخ داد.

 او گفت: «ما حساب‌های بانکی دولت عربستان سعودی را تا زمانی که آن‌ها کمک مالی به گروه‌های تروریستی را متوقف نکنند، مسدود خواهیم کرد».

استاین در ادامه این مصاحبه درباره بحران سوریه و لزوم تغییر سیاست آمریکا درباره این بحران اظهارنظر کرد.

 وی تصریح کرد: «تلاش آمریکا برای تغییر رژیم در لیبی و عراق، هرج و مرجی را به وجود آورد که شبه نظامیان تندرو از آن استفاده کرده و قدرت گرفتند. بسیاری از سلاح‌هایی که ما داریم برای شبه نظامیان ضد دولتی به سوریه می‌فرستیم، در نهایت به دست داعش می‌رسند».

نامزد انتخابات 2016 ادامه داد: «یک چیز واضح است و آن اینکه دخالت آمریکا در خاورمیانه، دارد نفت روی آتش می‌ریزد. بهترین کاری که ما می‌توانیم در سوریه، خاورمیانه و جهان بکنیم، کاستن از تنش و درگیری و همچنین درگیر و شامل کردن هر چه بیشتری از بازیگران در روند کاستن از تنش و درگیری است».

خبرنگار آمریکایی از این نامزد ریاست جمهوری درباره پایگاه‌های نظامی واشنگتن در مناطق مختلف جهان از قبیل اردن و بحرین و تلاش‌های ضد تروریسم نظامیان آمریکایی در کشورهای مختلف سوال کرد و پرسید: «اگر شما به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدید، این پایگاه‌ها را بسته و به این برنامه‌ها پایان خواهید داد؟»

استاین پاسخ داد: «بله. طرح و پروژه تسلط نظامی و اقتصادی آمریکا بر خاورمیانه، فاجعه‌بار بوده است و ما باید این پیام را ارسال کنیم که سیاست خارجی‌مان در حال تغییر به یک سیاست خارجی مبتنی بر دیپلماسی، حقوق بین‌الملل و حوقق بشر است».

او همچنین گفت: «بحرین، یکی از مثال‌های بسیار حمایت آمریکا از رژیم‌های سرکوبگر در خاورمیانه است».

از نامزد حزب سبزها درباره توافق کمک 38 میلیارد دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی طی 10 سال آینده سوال شد.

وی جواب داد: «ما به تامین مالی یا تسلیحاتی کشورهایی که به نحو سیستماتیک، حقوق بین‌الملل و حقوق بشر را نقض می‌کنند، ادامه نخواهیم داد. این موضوع نه تنها برای اسرائیل صدق می‌کند بلکه برای عربستان سعودی، مصر، بحرین و دیگران هم صادق است».

استاین افزود: «وقتی اسرائیل در حال در پیش گرفتن سیاستهای اشغالگری، آپارتاید، ترور، شهرک سازی‌های غیرقانونی، تخریب منازل، محاصره و حصر، تنبیه دسته جمعی، ساختن سلاح‌های اتمی، بازداشت نامحدود و بی اعتنایی کامل به حقوق بین‌الملل است، آمریکا مشوق بدترین تمایلات دولت اسرائیل بوده  است».

این نامزد انتخابات آمریکا در نظرسنجی‌ها اقبال چندانی نداشته و بعید است که بتوان شانسی برای ریاست‌جمهوی وی قائل شد. با این حال نظرسنجی شبکه فاکس نیوز نشان می‌دهد که بسیاری از حامیان حزب دموکرات، به خصوص رأی دهندگان جوان به سمت نامزدهای حزب سوم، متمایل شده‌اند.