کری:‌ آمریکا منتظر پاسخ روسیه برای تمدید آتش‌بس

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که مقامات آمریکایی منتظر پاسخ روسیه در خصوص پیشنهاد تمدید آتش‌بس در سوریه هستند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، کری در پاسخ به این سوال که آیا مسکو به درخواست واشنگتن برای تمدید آتش‌بس پاسخ داده، گفت:‌«ما باید منتظر بمانیم ببینیم روس‌ها چه می‌گویند. باید ببینیم که در حال حاضر کجا هستیم و بعد تصمیم‌گیری کنیم. در حال حاضر به تمام حقایق دسترسی نداریم».

کری این اظهارات را پیش از دیدار با «محمد بن نایف» ولیعهد عربستان سعودی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد.

مقامات وزارت خارجه آمریکا شب گذشته اعلام کرده بودند آمادگی دارند توافق آتش‌بس اخیر در سوریه را تمدید کنند.

یک هفته پس از شروع آتش‌بسی که شامگاه عید قربان شروع شده بود و پس از حملات چندجانبه به ارتش سوریه که آمریکایی‌ها را هم در کنار تروریست‌ها قرار داد، ارتش سوریه از پایان یافتن آتش‌بس خبر داد.

این بیانیه یک ساعت پیش از اتمام زمان اجرای آتش‌بس یک هفته‌ای صادر شد.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا دقائقی پس از اعلام پایان یافتن زمان اجرای آتش‌بس سوریه از سوی ارتش این کشور، از محقق نشدن شروط لازم برای همکاری با روس‌ها سخن گفت.

آمریکا و روسیه جمعه 2 هفته پیش برای آتش‌بس در سوریه توافق کرده بودند؛ آتش‌بسی که از شامگاه دوشنبه هفته پیش شروع شد و امشب، یک ساعت پیش از یک هفته‌ای شدنش، با اعلام ارتش سوریه پایان یافت. ارتش سوریه، نقض مکرر آتش‌بس از سوی تروریست‌ها را عامل برهم خوردن آتش‌بس دانسته است.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا، پس از اعلام این خبر، نوک پیکان حملات را به سمت روسیه گرفت و گفته بود که روس‌ها نتوانستند به تعهدات خود برای اعمال آتش‌بس، عمل کنند؛ آمریکایی ها وظیفه اعمال فشار بر دولت سوریه را بر شانه مسکو گذاشته بودند.