اوباما:‌ از طریق دیپلماسی مسئله هسته‌ای ایران را حل کردیم

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در آخرین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی پرداخت.

رئیس جمهور آمریکا از حل مسئله هسته‌ای ایران، احیای روابط با کوبا و نیز برقراری دولت دموکراتیک در میانمار به عنوان مهم‌ترین دستاوردهای دوران ریاست جمهوری خود یاد کرد.

اوباما درباره موضوع هسته‌‌ای ایران گفت که از طریق دیپلماسی توانستیم مسئله هسته‌ای ایران را حل و فصل کنیم.

توانستیم خطر جنگ هسته‌ای را از جهان دور کنیم

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت که بعد از جنگ سرد خطر جنگ هسته‌ای را از جهان دور کردیم که این یکی از دستاوردهای قدرت‌های بزرگ جهانی است.

وی افزود: ما نمی‌توانیم از چشم انداز یک جنگ هسته‌ای دور شویم تا وقتی که همگی نسبت به جلوگیری از آن متحد نشویم.

اوباما در اظهار داشت: وقتی ایران قبول می‌کند که محدویت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای خود اعمال کند این امنیت را در جهت بیشتر می‌کند و ظرفیت ایران را برای همکاری با کشورهای دیگر نیز افزایش می‌دهد، اما از طرفی دیگر؛ وقتی کره‌شمالی یک سلاح هسته‌‌ای را آزمایش کند همه ما را به خطر انداخته است. وقتی کشوری بتواند این قاعده را زیر پا بگذارد باید پاسخگو نیز باشد.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد:‌ آن کشورهایی که سلاح هسته‌‌ای دارند، مثل آمریکا، یک مسئولیت منحصر به فرد دارند که ذخایر سلاح‌های هسته‌ای خود را کم کنند و باید این تعهد را بدهند که دوباره این سلاح‌ها را آزمایش نکنند.

وی سپس به مسائل اقتصادی در جهان نیز پرداخت و در این رابطه گفت: در طول 25 سال گذشته تعداد کسانی که در فقر مطلق زندگی می‌کنند از 40 درصد به 10 درصد کاهش پیدا کرده است. باید کاری کنیم اقتصاد جهانی در خدمت همه باشد، نه فقط برای کسانی که در راس هرم هستند.

باید بنیادگرایی و نژادپرستی را نفی کنیم

اوباما همچنین گفت که باید هرگونه بنیادگرایی و نژادپرستی را کنار گذاشته و به اعتقادات مردم احترام بگذاریم.

رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنانش نیز با اشاره به گسترش دموکراسی در جهان گفت: تاریخ نشان داده که دیکتاتورها دو راه دارند، یا مردم را سرکوب کنند یا خارجی‌ها را مقصر بدانند، اما دولت‌ها باید در خدمت مردم باشد، نه برعکس.

اوباما همچنین گفت: کسی که امروز بخواهد دور خود دیوار بکشد، دودش در چشم خودش خواهد رفت.

اسرائیل باید بفهمد نمی‌تواند تا ابد زمین‌های فلسطینیان را اشغال کند

رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنانش به بحران میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها هم اشاره کرد و در این رابطه گفت: اگر فلسطینی‌ها از خشونت دست می‌کشیدند و اسرائیل هم می‌فهمید تا ابد نمی‌تواند زمین‌های فلسطین را اشغال کند روابط دو طرف بهتر می‌شد.

انتهای پیام/