ژنرال کالین پاول رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا و وزیر خارجه اسبق این کشور در یک اظهارنظر صریح، مواضع سعودی‌ها در یمن و جنگ علیه این کشور را ابلهانه دانست و گفت بعید به نظر می‌رسد کشورهای حاشیه خلیج فارس بتوانند قابلیت و توانمندی توازن بخشی داشته باشند و این یک انتظار بلند پروازانه است. این مطلب طی نامه‌ای الکترونیک خطاب به «هاران اولان» رئیس گروه مشاوره موسوم به «کیلوئن گروپ» مطرح شده که پاول ضمن زیر سئوال بردن فروش سلاح به سعودی‌ها و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس، با لحن تمسخرآمیز و تحقیر کننده‌ای گوشزد می‌کند: «سعی کنید به آنها توانمندی و قابلیت بفروشید، نه تسلیحات!» ژنرال پاول به خاطر سابقه و تجاربش در ارتش و عرصه سیاسی آمریکا، در هر دو زمینه در دوره خود، سرآمد بود و بالاترین رده‌های نظامی و سیاسی را پشت سر گذاشته بود. از این دیدگاه، اظهارنظر وی درباره ناتوانی ذاتی آل سعود و سایر همپیمانانش در ائتلاف طوفان قاطعیت علیه مردم مظلوم یمن به عنوان یک دیدگاه کارشناسی دقیق باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

از این دیدگاه، انتظارات ائتلاف سعودی در جنگ یمن از ابتدا غیرقابل دسترس و به همین دلیل ابلهانه بود. ژنرال پاول در تبیین دیدگاه خود با صراحت دلیلی را یادآور می‌شود که بسیار پرمعنی است. وی از اساس، قابلیت و توانمندی ائتلاف سعودی در قلمرو توازن بخشی در اقدامات و عملیات جنگی در یمن را به زیر سئوال می‌برد و تصریح می‌کند که دستیابی به چنان نتایجی، یک انتظار رویاگرایانه است. این، بدان معنی است که پاول از موضع یک مقام ممتاز سیاسی – نظامی، به کلی جنگ یمن را با اهدافی غیرقابل حصول برای ائتلاف سعودی تلقی می‌کند که هرگز به نتایج دلخواه آل سعود و مزدورانش نخواهد رسید.

اگرچه زمان طرح این دیدگاه از جانب ژنرال پاول به تاریخ 2 شهریور 1394 باز می‌گردد که در آن مقطع زمانی، تقریباً 5 ماه از شروع تهاجم وحشیانه آل سعود و متحدانش به یمن گذشته بود، ولی جمع‌بندی پاول هنوز هم پس از گذشت یکسال از آن تاریخ، صادق است و هنوز هم ائتلاف سعودی علیرغم توسل به انواع جنایات جنگی و ریخت و پاش دلارهای نفتی در سطح جهانی و حتی نمک گیر کردن مقامات کشورها و خریدن آراء سازمان‌های بین‌المللی هم نتوانسته از این باتلاق فراگیر نجات یابد و راهکار مناسبی هم جهت خروج شرافتمندانه از آن متصور نیست.

نکته قابل توجه اینست که حتی حامیان ائتلاف سعودی هم به خاطر نقش ضدانسانی در جنگ یمن به عنوان شرکای جرم آل سعود ارزیابی شده و فاقد وجاهت مورد نیاز برای میانجی‌گری در جنگ یمن هستند. از جمله آنکه این روزها آمریکا تلاش می‌کند یک طرح آتش بس و صلح آمریکائی را به تمامی طرف‌ها بقبولاند، ولی جبهه مقاومت ضمن رد این طرح تصریح کرده است که آمریکا به دلیل داشتن نقش اصلی در جنگ علیه مردم مظلوم یمن هرگز نمی‌تواند نقش میانجی را در این زمینه ایفا کند. فراموش نکنیم که سلاح‌های مورد استفاده متجاوزان و جنایتکاران جنگی در یمن از غرب و به ویژه آمریکا تامین می‌شود. به علاوه آمریکا و انگلیس در اتاق جنگ ائتلاف در جنگ یمن حضور مستقیم و مستمر دارند و از طریق آواکس‌های آمریکائی مستقر در منطقه، به جنایتکاران کمک می‌رسانند تا مراکزعمومی و حیاتی یمن از جمله تاسیسات زیربنائی از قبیل بیمارستان‌ها، مدارس، نیروگاه‌ها، درمانگاه‌ها، بازارها و محل تجمع غیرنظامیان را بهتر و دقیق‌تر مورد هدف قرار دهند و بمباران کنند.

طبعاً در چنین شرایطی آمریکا و سایر تامین کنندگان اسلحه، مهمات و اطلاعات نظامی ائتلاف متجاوز سعودی در یمن، به خاطر همدستی با جنایتکاران در ردیف شرکای جرم آنها محسوب می‌شوند و عملاً بی‌طرف نیستند که بتوانند نقشی در زمینه میانجی‌گری بین طرف‌های ذینفع بازی کنند.

واشنگتن در طول دوره 18 ماهه جنگ در یمن بارها از طریق عمان و سایرین، طرح‌ها و نقطه‌نظراتی را به نیروهای مقاومت یمنی ارائه کرده و مطابق اظهار «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله یمن و رئیس هیئت یمنی در مذاکرات بین‌المللی، آمریکا در همه امور کوچک و بزرگ حتی در سطح پروتکل‌ها و خدمات لجستیکی درخصوص یمن مداخله کرده و صرفاً با هدف بهبود وجهه خود رایزنی می‌کند ولی به طور همزمان و عملاً در خدمت ماشین جنگی ائتلاف است و برای تحقق اهداف دشمن تلاش می‌کند. محاصره زمینی – دریائی و هوائی یمن، بدون همکاری ناوگان دریائی و آواکس‌های آمریکائی مستقر در منطقه برای دژخیمان در ائتلاف سعودی امکان‌پذیر نیست. به علاوه تشویق پنهانی کشورهای عضو ائتلاف به ادامه جنگ، همزمان با ارسال جنگ‌افزار بیشتر برای ماشین جنگی ائتلاف و تقویت محاصره همه‌جانبه یمن از طریق کمک‌های اطلاعاتی – ماهواره‌ای، دیگر جائی برای خوشبینی و اعتماد به طرف آمریکائی باقی نمی‌گذارد و نشان می‌دهد که مردم مظلوم یمن، ارتش، نیروهای قدرتمند قبایلی و سایر ارکان مقاومت در این کشور دلایل موجهی برای بی‌اعتمادی به آمریکا و سایر حامیان ائتلاف سعودی دارند و حق دارند شرکای جرم آل سعود را همدست آنها بدانند، به ویژه آنکه آنها سعی داشتند سرنوشت جنگی را که از ماهیت آن به خوبی آگاه بودند، با توسل به جنایت جنگی تغییر دهند که البته نتوانستند و در بن‌بست قرار دارند.