محمود عباس: انگلیس از فلسطینیان عذرخواهی کند

 «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، روز پنجشنبه عنوان کرد: انگلیس باید به دلیل «بیانیه بالفور» در سال 1917 و حمایت از تشکیل وطن یهود در فلسطین، از فلسطینیان عذرخواهی کند.

محمود عباس در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در یکصدمین سالگرد این بیانیه شوم از انگلیس می‌خواهیم با عبرت گرفتن در این زمینه، مسئولیت تاریخی، قانونی، سیاسی، مادی و معنوی نتایج اقدامات خود در قبال این بیانیه را بپذیرد و از ملت فلسطین به خاطر بدبختی‌ها، گرفتاری‌ها و تحمل ظلم و ستم ناشی از آن، عذرخواهی کند و با تصحیح رویکرد خود در قبال این فاجعه تاریخی، دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد.

«بیانیه بالفور» نامه‌ای است که در دوم نوامبر سال 1917 میلادی (99 سال پیش) توسط «آرتور جیمز بالفور» وزیر وقت خارجه انگلیس خطاب به «والتر روتشیلد» سیاست‌مدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد.

وزیر وقت خارجه انگلیس در این نامه به یهودیان وعده داده بود که دولت لندن به آنها کمک می‌کند تا آن‌طور که در متن نامه آمده، در فلسطین، صاحب یک «خانه ملی» شوند.

محمود عباس همچنین سال 2017 میلادی را «سال بین‌المللی برای پایان‌ دادن به اشغال اراضی فلسطین توسط اسرائیل» نامید.

محمود عباس در ادامه با انتقاد از ادامه شهرک‌سازی‌ها در کرانه غربی رود اردن، گفت: «این شهرک‌سازی‌ها از هر نظر غیرقانونی است و هرگونه امیدی برای یافتن راه‌حل مناقشه میان اسرائیل و فلسطین را از بین برده است».