آبایومی آزیکیوی، سردبیر پایگاه خبری پان-افریکن در دیترویت، در گفتگو با شبکه پرس تی‌وی به بررسی سرنوشت شیخ ابراهیم یعقوب الزکزاکی، روحانی برجستۀ شیعی نیجریه، که در بازداشت دولت ابوجا به  سر می‌برد، پرداخته که در ادامه متن این گفتگو آمده‌است:

پرس تی‌وی: به نظر شما چرا دولت نیجریه هرگز اطلاعاتی جامع دربارۀ کشتار طرفداران شیخ زکزاکی در سال گذشته و همچنین سرنوشت این روحانی شیعی و همسرش منتشر نکرده‌است؟

آزیکیوی: معتقدم موضع جمهوری فدرال نیجریه دربارۀ این موضوع غیرقابل دفاع است. مناقشه‌ای که دسامبر سال گذشته روی داد، غیرضروری بود و (ارتش) می‌توانست از بروز آن جلوگیری کند؛ آن‌ها مدعی بودند که جنبش اسلامی نیجریه در مراسمی مسیر حرکت (کاروان) یک ژنرال ارتش را مسدود کرده‌است. خب، راه‌های دیگری برای مقابله با چنین اتهامی از جمله احضار و گفتگو و ... وجود داشت.

اما شرایط در چند ماه اخیر وخیم‌تر شد. در هفته‌های اخیر در مناطق مختلف کشور اعتراضاتی برپا شد و حتی دانش‌آموزان نیز در این اعتراضات شرکت داشتند. معترضان خواستار مراقبت پزشکی از شیخ (زکزاکی) شدند که براساس گزارش‌های منتشره بینایی یک چشمش را از دست داده‌است. دیگر چشم وی نیز به شدت آسیب دیده، وی مجروح شده‌است و همسرش نیز در بازداشت به سر می‌برد.

و (معترضان) همچنین خواستار بررسی دربارۀ آن‌چه در روزهای 12 تا 14 دسامبر (21 تا 23 آذر 1394) روی داد که در نتیجۀ آن 3 پسر شیخ و همچنین بیش از 300 نفر قتل‌عام شدند، شده‌اند. و آنها (معترضان) همچنین بر این باورند که نیروهای ارتش نیجریه حدود 50 زن جوان را بازداشت کردند که در آمارهای اعلامی خبری از آن‌ها منتشر نشده‌است.

مردم نیجریه با برپایی تظاهراتی خواستار آزادی شیخ ابراهیم الزکزاکی، رهبر شیعیان این کشور، شده‌اند. 21 مرداد 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

پرس تی‌وی: افراد زیادی هستند که متوجه نمی‌شوند، چرا زمانی که یک کشور با تهدید بوکوحرام روبروست و جنایاتش کشور را فرا گرفته‌است، دولت نیجریه به سراغ گروهی صلح‌طلب مانند جنبش اسلامی نیجریه می‌رود و چنین جنایتی مرتکب می‌شود؛ همچنین برخی نیز می‌گویند شاید نفوذی خارجی موجب بروز چنین موضوعی شده‌است.

آزیکیوی: خب، امکان دارد. ما باید نگاهی به نفوذ عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزۀ خلیج فارس بر دولت‌های آفریقایی بیاندازیم. ما در ماه‌های گذشته شاهد چنین مواردی در سودان و دیگر کشورهای آفریقایی نیز بوده‌ایم.

بنابراین می‌توان گفت که (این جنایت تحت تاثیر) نفوذ خارجی انجام شده است. در کل، فرایند بی‌ثباتی نیجریه در نتیجۀ همین نفوذ خارجی صورت گرفته‌است.