ورود داعشی ها به انگلیس با گذرنامه‌های جعلی

 گروه تحقیقاتی دانشگاه شرق لندن از اسنادی پرده برداشت که شامل گواهی‌های تمکن مالی بانک «بارکلیز» و شرکت «اچ‌اس‌بی‌سی»، حساب‌های شرکت «بریتیش گس» و گذرنامه‌های هک شده، می‌شوند. این پاسپورت‌ها کمتر از 800 پوند قابل خریداری هستند.

 

این اطلاعات حساس در وب‌سایت‌های «دارک وب» موجود است. دارک‌وب شبکه‌ای است که در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد و بیشتر برای مقاصد غیرقانونی استفاده می‌شود و همه فعالیت‌های آن غیرقابل ردیابی و شناسایی است. در این شبکه اطلاعات جامعی نهفته شده که افراد ناشناس آن‌ها را مدیریت می‌کنند. هکرها، تروریست‌ها و افراد سودجو غالباً این دسته از افراد را تشکیل می‌دهند. مسئولان نگران استفاده گروه تروریستی داعش از این اسناد جعلی برای ورود به انگلیس هستند. 

 

محققان بیش از 30 هزار مورد غیرقانونی را که در دارک‌وب برای فروش گذاشته شده‌اند کشف کردند. این اقلام شامل اسلحه «اِی‌کِی-47اس»، کوکائین و مت‌آمفتامین می‌شوند.

 

یکی از دکترهای دانشگاه شرق لندن در این خصوص گفت: «این موضوع که هر کسی به راحتی می‌تواند چنین اقلامی را بخرد و به خانه خود بفرستد بسیار ترسناک است. به راحتی می‌توان یک نام‌کاربری و حساب ساخت و خرید را آغاز کرد.»

 

تیم تحقیقاتی مذکور پس از 3 ماه بررسی فضای مجازی، 8 منبع فروش گذرنامه‌های انگلیسی را در دارک‌وب شناسایی کرند. تقریباً اسناد غیرقانونی به ارزش 2 میلیون پوند برای فروش در این سایت قرار داده شده‌اند.