افزایش مخالفت‌ها با عربستان در کنگره آمریکا

 وبسایت هیل در مطلبی نوشت: اعضای کنگره آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه هر روز بیش از روز قبل همپیمانی آمریکا با عربستان سعودی را زیر سوال می‌برند. هفته گذشته 27 عضو مجلس سنا شامل 3 سناتور جمهوری‌خواه و 24 سناتور دموکرات علیه قرارداد فروش 1.15 میلیارد دلاری تسلیحات به عربستان رای دادند. این تعداد رای مانع از اجرای قرارداد مذکور نشد، اما بسیار بیشتر از آرای مخالفِ پیش‌بینی‌شده بود. 

 

کریس مورفی – سناتور دموکرات ایالت کنتیکت – که یکی از اعضای پیشرو مجلس سنا برای جلوگیری از فروش تسلیحات جدید به عربستان بود، معتقد است هر روز تمایل اعضای کنگره برای به چالش کشیدن ماهیت رابطه آمریکا با عربستان بیشتر می‌شود و این مسئله یک اتفاق مثبت به شمار می‌رود. 

 

وی روز گذشته در این رابطه گفت: "اگر شریک شما کاری انجام دهد که به نفع شما نیست، شما باید در شراکت خود با او تجدیدنظر کنید."

 

تا پیش از این، تنها باراک اوباما –رئیس جمهور آمریکا– به عنوان منتقد اصلی سیاست‌های عربستان شناخته می‌شد؛ اما اکنون تعداد صداهایی که در مخالفت با رابطه واشینگتن–ریاض به گوش می‌رسد، بسیار بیشتر از گذشته است.

 

اوباما اوایل سال جاری در مصاحبه با آتلانتیک با انتقاد از سیاست‌های منطقه‌ای عربستان،‌ رقابت شدید این کشور با ایران را موجب برهم خوردن ثبات منطقه خواند. در آن زمان، بسیاری از اعضای کنگره، رئیس جمهور آمریکا را به دلیل پشت کردن به عربستان و حمایت از رقیب سنتی آن یعنی ایران مورد انتقاد قرار دادند.

 

اما اکنون حامیان و منتقدان عربستان به نظر نقش خود را با یکدیگر عوض کرده‌اند. اوباما روز جمعه با استفاده از اختیارات قانونی خود لایحه‌ای را به نفع عربستان وتو کرد که به خانواده قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر اجازه می‌داد در دادگاه‌های آمریکا علیه این کشور اقامه دعوی کنند. وی دلیل مخالفت خود با این لایحه را جلوگیری از آسیب رسیدن به منافع آمریکا در خارج از کشور عنوان کرد.

 

از سوی دیگر، کنگره که سابقه حمایت همه‌جانبه از عربستان را در کارنامه دارد، اعلام کرده است طی روزهای آینده وتوی اوباما را بی‌اثر خواهد کرد. اقدامی که هرگز در دوره ریاست جمهوری اوباما اتفاق نیفتاده است.

 

«کول باکنفلد» - معاون سیاست‌گذاری اندیشکده "پروژه دموکراسی خاورمیانه" معتقد است کنگره به چند دلیل اکنون تمایل بیشتری به زیر سوال بردن روابط خاص آمریکا و عربستان دارد که مهمترین آنها، سیاست خارجی جنگ‌طلبانه عربستان پس از وقوع بهار عربی در سال 2011، گسترش وهابیت در سطح جهان به عنوان آبشخور فکری تروریسم و افزایش نگرانی‌های بین‌المللی از کشتار غیرنظامیان یمنی به دست این کشور است.

 

به اعتقاد او، با تداوم جنگ در یمن و گسترش تروریسم در سطح جهان بویژه در سوریه و عراق، حمایت آمریکا از عربستان روز به روز کمتر خواهد شد و نمایندگان کنگره اقدامات جدیدی را برای تحت کنترل درآوردن رفتار عربستان در منطقه در دستور کار قرار خواهند داد.

 

سناتور «رند پال» - نماینده جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی در مجلس سنا – نیز معتقد است ائتلاف مخالفان عربستان سعودی در کنگره آمریکا یک "ائتلاف رو به رشد" است و اگرچه در حال حاضر تنها 27 سناتور با فروش تسلیحات به عربستان مخالفت کردند، بدون تردید در آینده نزدیک تعداد مخالفان سیاست‌های ریاض در کنگره بیش از این خواهد شد.