حسن هانی‌زاده، در خصوص پایان آتش بس پیشنهادی روسیه و ایالات‌متحده، با اشاره به هدف آمریکا مبنی بر ارسال کمکهای  تسلیحاتی به گروهکهای تروریستی در قالب آتش بس اظهار داشت: طرح آتش‌بس مورد توافق آمریکا و روسیه تجربه تلخی برای بازیگران بحران داخلی سوریه به شمار می‌آید. آمریکایی‌ها این آتش‌بس را با هدف ارسال کمک‌های تسلیحاتی به گروهک‌های تروریستی موجود در حلب و ادلب مطرح کردند؛ اما در عمل مراقبت دقیق روسیه، دولت سوریه و حزب الله از اوضاع حاضر اجازه نداد که سلاح در اختیار گروه‌های تروریستی قرار گیرد.

وی با توجه به تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تقویت جبهه تروریستها گفت: آمریکا به بهانه ارسال کمکهای انسانی به محاصره‌ شدگان به دنبال ارسال سلاح به تروریستها بود؛ لذا در حمله خود به شهر دیرالزور در شرق سوریه حدود هشتاد نفر از نیروهای سوری را مورد بمباران قرار داد. آمریکا در واقع با این اقدام فضای میدانی سوریه را به نفع گروه‌های تروریستی تغییر داد. رژیم صهیونیستی نیز با حمله به قنیطره قصد داشت که وضعیت میدانی جبهه‌های مربوط به اطراف دمشق را به نفع گروهکهای تروریستی تغییر دهد.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با ارزیابی هدف آمریکا از طرح آتش بس بیان داشت: هدف آمریکایی‌ها از این آتش‌بس عبارت بود از اینکه وضعیت شطرنج نظامی سوریه را به نفع گروهکهای تروریستی تغییر دهند. حمله بسیار پیچیده و مبهم اخیر به کاروان کمک رسانی نیز نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها مستقیماً به عرصه‌های میدانی سوریه ورود پیداکرده‌اند.

وی پیشروی‌های دولت سوریه را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: با توجه به اینکه دولت سوریه پیشروی‌هایی را در شمال حلب و نزدیکی‌های عزاز در مرز مشترک سوریه و ترکیه داشت، این نگرانی برای آمریکا، عربستان و ترکیه به وجود آمد که دولت سوریه تلاش می‌کند با سرکوب گروهک‌های تروریستی، وضعیت میدانی را به نفع محور مقاومت تغییر دهد؛ لذا تلاش آمریکایی‌ها بر این است که بحران سوریه را تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا تداوم بخشند.

هانی‌زاده در پاسخ به این سؤال که «واشنگتن در مفاد توافق آتش‌بس پنهان کاری می‌کرد که به دنبال آن مسکو بخش‌هایی از این توافق را فاش کرد. چه اهدافی پشت پرده این آتش‌بس وجود داشت؟» گفت: مطرح‌شدن آتش‌بس از سوی آمریکا به این خاطر بود که وضعیت نظامی در قسمت شمال حلب به نفع دولت سوریه تغییر کرد و آثار شکست در میان گروهکهای تروریستی سوریه کاملاً آشکار شد.

وی طرح آتش‌بس را سوءاستفاده‌ای برای کمکهای تسلیحاتی به تروریستها خواند و بیان داشت: وضعیت در حوزه نظامی قبل از آتش‌بس در حال تغییر به نفع دولت سوریه بود. آمریکایی‌ها با توجه به این شرایط تلاش کردند که بحران همچنان تداوم یابد؛ لذا مسئله آتش‌بس را مطرح کردند تا بتوانند با سوءاستفاده از آن به‌نوعی کمکهای تسلیحاتی در اختیار گروهکهای تروریستی قرار دهند. کاروانی که اخیراً بمباران شد، حامل یکسری سلاح‌های آمریکایی برای تروریست‌ها در حلب بود. این مسئله نشان می‌دهد که اوضاع سوریه در حوزه نظامی کاملاً پیچیده‌تر شده است و شرایط الآن برای طرح مرحله B یا پلان B آمریکا از سوی این کشور فراهم شده است.

مدیر کل اخبار خارجی خبرگزاری مهر تلاش آمریکا برای تجزیه سوریه در قالب پلان B را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: آنچه موسوم به طرح B یا پلان B است، در گذشته از طرف آمریکا مطرح شده بود و الآن در حال روشن شدن است. آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که از طریق این‌گونه آتش‌بس‌ها زمینه تجزیه سوریه را فراهم کنند؛ بنابراین طرح دوم آمریکا که به پلان B معروف شده است، ناظر به تقسیم سوریه به چند کشور مختلف است که روس‌ها بخش‌هایی از آن را فاش کردند. بدین ترتیب طرح توافق ناظر به تقسیم سوریه است.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا با توجه با اهداف تجزیه طلبانه آمریکایی‌ها از طرح آتش بس‌ها، امکان پذیرش چنین آتش‌بسی از سوی دمشق در آینده وجود دارد؟» گفت: سوریه برای آرام کردن افکار عمومی و اثبات حسن نیت خود ناچار است که با طرح آتش بس موافقت کند. سوریه بارها اعلام کرده که از هر آتش بسی که منجر به توقف کشتار غیرنظامیان شود، استقبال می‌کند.

هانی‌زاده با ذکر مخالفت برخی از گروهک‌های تروریستی با آتش-بس عنوان کرد: دولت سوریه بارها با طرح آتش‌بس مشروط بر عدم ارسال سلاح به گروهکهای تروریستی توسط آمریکا استقبال کرده است. سوریه اعلام کرده طرح آتش‌بس نباید منجر به ارسال سلاح به گروهک‌های تروریستی از سوی آمریکا شود؛ اما گروهک‌های تروریستی الآن چندین گروه و شعبه هستند. برخی از این گروه‌ها چون جبهه النصره، داعش، احرار الشام و جیش الاسلام اصلاً پایبندی خود به آتش بس را اعلام نکردند و با آن به مخالفت پرداختند.

وی با توصیف امکان تقابل دو بازیگر قدرتمند بحران سوریه ادامه داد: آمریکایی‌ها به‌صورت پنهانی تلاش داشته‌اند که به گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود سلاح ارسال کنند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که وضعیت سوریه در حال حاضر به یک وضعیت بسیار حساسی رسیده است. حتی ممکن است که تقابل دو بازیگر قدرتمند بحران سوریه، روسیه و آمریکا به وقوع بپیوندد. کما اینکه روسیه و آمریکا در جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌شدت مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. یک حرکت نسنجیده در عرصه‌های میدانی ممکن است منجر به بروز درگیری میان روسیه و آمریکا شود.

کارشناس مسائل جهان عرب در پاسخ به این سؤال که «احتمال آغاز مذاکرات سیاسی در ماه‌های آتی با توجه به شرایط میدانی به چه میزان است؟» گفت: مسئله مذاکرات سیاسی به نتیجه نخواهد رسید. وضعیت میدانی تعیین‌کننده سرنوشت سوریه بعد از بحران شصت‌وپنج ماهه این کشور خواهد بود. بدین معنا برد با طرفی است که بتواند وضعیت نظامی را در سوریه در اختیار داشته باشد.

وی حصول راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه را خیلی بعید دانست و یادآور شد: دولت سوریه، همپیمانان آن و محور مقاومت الآن در حال به دست گرفتن ابتکار عمل میدانی در سوریه هستند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که شرایط در حال حاضر به‌گونه‌ای است که راه‌حل سیاسی برای سوریه متصور نیست و چنین راه‌حلی خیلی بعید است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پایان سرکوب کامل گروهکهای تروریستی و اخراج آنها را تنها راه‌حل بحران سوریه نامید و افزود: گروههای سیاسی غیرمسلح در سوریه که به گروه‌های میانه رو معروف هستند، نمی‌توانند بر وضعیت میدانی و گروهکهای تروریستی مسلح سیطره داشته باشند. گروههای مسلح حاضر در میدان جنگ نیز به راه‌حل سیاسی اعتقادی ندارند. تنها راه‌حل بحران سوریه سرکوب کامل گروهکهای تروریستی موجود و اخراج آنها از خاک این کشور است. در غیر این صورت هیچ‌گونه مذاکراتی نمی‌تواند منجر به پایان بحران سوریه شود.