مواضع اخیر ترکیه درباره حضور نیروهایش در داخل خاک عراق بی تردید تمایل آنکارا برای تجزیه عراق و سوریه و زیاده‌خواهی آن در مناطق شمالی این 2 کشور به بهانه مبارزه با تروریسم را نشان می‌دهد.

به موازات آن آمریکا همچنان بر دولت عراق برای حذف بسیج مردمی فشار می آورد چون این نهاد را قدرت بزرگ در سرکوب تروریسم و ناکامی نقشه های بین المللی برای تجزیه سوریه می داند.

این در حالی است که عراق بر خلاف میل جامعه بین المللی بر ضرورت حضور نیروهای بسیج مردمی در عملیات‌های آزادسازی آتی خواه در داخل استان نینوا که نیروهای ترکیه در آنجا حضور دارند و خواه در خارج از این استان تاکید دارد.

موفق الربیعی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز اخیرا در بیانیه‌ای رسمی که نسخه‌ای از آن به دست ما رسید، از گام‌های تازه آنکارا برای اجرای نقشه تجزیه عراق پرده برداشت و  ضمن هشدار درباره مقاصد اردوغان در این خصوص بر ضرورت حضور بسیج مردمی در عملیات آزادسازی موصل تاکید کرد.

الربیعی گفت: مشارکت بسیج مردمی در عملیات آزادسازی حویجه، تلعفر و موصل عدم تجزیه عراق توسط ترکیه‌ای‌ها را تضمین می‌کند.

وی افزود: آزادسازی شرقاط دروازه آزادی این شهرها از وجود داعش است.

در همین خصوص «سلام المالکی»، نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان گفت: نگرانی‌های کنونی نسبت به تهدیدهای ترکیه است، بخصوص که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به صراحت گفته است اقدامی همچون عملیات سپر فرات در عراق نیز لازم است.

وی افزود: شعارهای ترکیه درباره حفاظت از اقلیت‌ها و غیر آن غیرمنطقی است چون حضور نظامی ترکیه در خاک عراق نقض آشکار حاکمیت این کشور و دخالت آشکار در امور داخلی عراق است.

نماینده عراقی تصریح کرد: چیزی که خطر حضور ترکیه در عراق را بیش‌تر می‌کند نافرمانی آن از دعوت‌های مکرر عراق و جامعه بین المللی برای خارج کردن نیروهایش از خاک عراق است تا مقصود پلید خود برای تجزیه این کشور با هماهنگی طرف های سیاسی در عراق را آشکار کرده باشد.

«احمد السامرائی»، نویسنده و روزنامه‌نگار عراقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد اظهار داشت: حضور طرف‌های سیاسی در داخل استان نینوا که اهدافی مشترک با ترکیه دارند به این کشور جرات اعزام نیروهایش به داخل خاک عراق را داده است.

وی افزود: وزنه سیاسی خاندان النجیفی در نینوا و روابط آنها با حزب مسعود بارزانی در کردستان 2 عامل مهم در ورود نیروهای ترکیه به شمال عراق است.

کارشناس عراقی تصریح کرد: در صورتی که ترکیه زیر قول و توافق خود با النجیفی و بارزانی بزند، این 2 نفر هم هرگز قادر به خارج کردن نیروهای ترکیه از خاک عراق نخواهند بود و این مشکل بزرگ تر است چون طرف‌هایی سیاسی در عراق بوده‌اند که به ترکیه اجازه دخالت در امور عراق را داده‌اند.