اولین مناظره انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

 هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در بخشی از  اولین مناظره خود با دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه درباره سیاست این کشور در قبال ایران گفت:ایرانی ها در دوره ریاست جمهوری بوش توانسته بودند به تولید چرخه سوخت هسته ای دست پیدا کنند. آنها تاسیساتی مخفی ایجاد کرده و در آنها سانتریفیوژهایی قرار داده بودند که بی وقفه کار می کرد. ما ایران را تحریم کردیم و من هنگامی که در مجلس سنا بودم برای هر لایحه تحریمی که ضد ایران مطرح شد رای دادم. اما تحریم ها کافی نبود لذا یک و سال و نیم تلاش کردم تا ائتلافی ضد ایران تشکیل بدهیم که روسیه و چین را هم شامل می شد و شدیدترین تحریم ها را ضد ایران وضع کردیم. بدین ترتیب آنان را پای میز گفتگو کشاندیم و جان کری که پس از وزیر خارجه شد با همراهی رئیس جمهور اوباما موفق شدند برای برنامه هسته ای ایران سقف تعیین کنند. همه اینها بدون شلیک حتی یک گلوله اتفاق افتاد. این یعنی دیپلماسی و ائتلاف کردن.

وی ادامه داد: چند وقت قبل نیز ترامپ گفت، ملوان های ایرانی که در آب های این کشور گشت زنی می کردند  به ناوهای آمریکایی نزدیک شده اند و اینکه گفته بود اگر من بودم و ملوان های ایرانی به ناوهای آمریکایی نزدیک می شدند آنها را همانجا روی آب منفجر می کردم. آنگاه جنگ دیگری به راه می افتاد. این یک قضاوت خوب نیست و نه خلق و خوی درست و مناسبی که برای فرماندهی کل نیروهای مسلح بودن مورد نیاز است.

دونالد ترامپ با اشاره به تجربیات هیلاری کلینتون از توافق هسته ای با ایران گفت: یکی از تجربه های بد هیلاری، توافق هسته ای با ایران است که بر اساس آن ما صد و پنجاه میلیارد دلار به ایرانی ها بازگرداندیم. من توافق یا قرارداد خوبی سراغ ندارم که هیلاری بخشی از آن بوده باشد. بله او مجرب است اما تجربه های او بد است و این کشور چهار سال دیگر نمی تواند این تجربه ها را تکرار کند.

ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا روز سه شنبه ضمن اعلام  اینکه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ملاقات کرده است، افزود :« باور کنید او (نتانیاهو) از توافق هسته ای با ایران اصلا خوشحال نیست.»

هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد توافق هسته‌ای با ایران قدرت او را در دیپلماسی نشان می دهد.

ترامپ با انتقاد از توافق هسته‌ای گفت:ما به خاطر توافق هسته ای با ایران صد و پنجاه میلیارد دلار پرداختیم.

کلینتون نیز در پاسخ گفت: ایران تنها چند هفته تا تکمیل چرخه هسته ای خود فاصله داشت.

هیلاری کلینتون در پاسخ به ترامپ که توافق هسته‌ای با ایران را بدترین چیز معرفی کرده گفت: ترجیح می دهم مشکلات با ایران را از طریق گفتگو حل و فصل کنم.