دیروز نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا میان دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در شهر"همپستد" ایالت نیویورک با نظارت کمیسیون موسوم به CPD برگزار شد.

سابقه مناظره‌های انتخاباتی در آمریکا به حدود 60 سال قبل  بازمی‌گردد؛ پیش از انتخابات سال 1960 آمریکا، ریچارد نیکسون از حزب جمهوریخواه و جان اف کندی از حزب دموکرات نخستین مناظره انتخاباتی تاریخ ایالات متحده را برگزار کردند.

 

نگاهی به تاریخچه مناظره‌های انتخاباتی در آمریکا/ از دستپاچگی

 

بیماری نیکسون در جریان این مناظره باعث شد تا او حالتی رنگ پریده و مستاصل داشته باشد و نتواند از برنامه‌ها و مواضعش در این مناظره که یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های رادیو و تلویزیون آمریکا در طول تاریخ محسوب می شود، دفاع کند. سرانجام کندی برنده این مناظره 66 میلیونی مخاطبی، رقابت انتخاباتی را هم بُرد و راهی کاخ سفید شد.

کندی اگر چه پیروز مناظره و انتخابات سال 1960 شد اما سه سال بعد از آن در تاریخ 22 نوامبر 1963 در سن 46 سالگی در دالاس تگزاس ترور شد تا جوان‌ترین رئیس جمهور از دنیا رفته آمریکا لقب گیرد؛ البته نیکسون بازنده مناظره سال 1960 نیز سرنوشت مطلوب تری نسبت به کندی پیدا نکرد؛ وی اگر چه انتخابات سال 1968 آمریکا را به نفع خود تمام کرد اما در سال 1974 در دوره دوم ریاست جمهوری اش، به سبب رسوایی موسوم به واترگیت مجبور به استعفا شد.

مناظره سال 1976 در آمریکا یکی از مناظره‌های تاریخی این کشور محسوب می شود؛ مناظره ای بین جرالد فورد جمهوریخواه و جیمی کارتر دموکرات.

جرالد فورد که پس از رسوایی واترگیت و استعفاء نیکسون، به نیابت ریاست‌جمهوری آمریکا انتخاب شده بود، در جریان این مناظره که در بحبوحه جنگ سرد انجام می‌گرفت، سهوا یا تعمدا اطلاعات غلطی پیرامون نقش شوروی در اروپای شرقی ارائه کرد و همین موضوع باعث ریزش آرای او در میان رای دهندگان آمریکایی شد.

چهار سال بعد از آن یعنی در سال 1980، بار دیگر جیمی کارتر یک پای مناظره‌های انتخاباتی بود، اما این بار حریف او جرالد فورد کم اطلاع و ناآگاه نبود، بلکه حریفش یک سیاستمدار و هنرپیشه هالیوودی به نام "رونالد ریگان" بود که با تسلط و فن بیان توانست در مناظره‌ای که 80 میلیون بیننده داشت، بر کارتر غلبه کند و او را به نخستین رئیس جمهور یک دوره ای ایالات متحده تبدیل کند.

در مناظره سال 1984، بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که سن بالای رونالد ریگان موجبات شکست او را فراهم می‌آورد اما چنین نشد و وی با زیرکی رقیب دموکرات و جوانش "والتر ماندیل" را کم تجربه و خام خطاب قرار داد و اذهان مخاطبان را به سوی خود جلب کرد.

در مناظره سال 1992 یک سنت شکنی اتفاق افتاد و مناظره‌های انتخاباتی با شرکت سه نامزد برگزار شد؛ "راس پروت" از ایالت تگزاس به عنوان نامزد مستقل در مناظره‌های انتخاباتی سال 1992 به مجادله با "بیل کلینتون" دموکرات و "جورج واکر بوش" جمهوریخواه برخاست. 

مناظره سال 2000 میان جورج بوش پسر از حزب فیل‌ها  و ال‌گور از حزب الاغ‌ها سرشار از حاشیه بود؛ رفتارهای غیرعادی این دو نامزد انتخاباتی در جریان مناظره‌های سال 2000 تعجب مخاطبان را برانگیخته بود؛ مشابه همین اتفاق در سال 2008 در جریان مناظره میان اوباما دموکرات و مک کین جمهوریخواه افتاد؛ سناتور مک کین زمانیکه در پشت سر اوباما قرار داشت صورت خود را به حالتی تمسخر آمیز درآورد و همین امر در ریزش آرای او و عدم توفیقش در انتخابات آن سال  تاثیرگذار بود.

نگاهی به تاریخچه مناظره‌های انتخاباتی در آمریکا/ از دستپاچگی