هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، برای مدت 90 دقیقه درگیر بحث‌های انتخاباتی شدند تا انتظارهای مشتاقانه برای مهم‌ترین مناظره انتخاباتی در تاریخ سیاسی معاصر آمریکا به سرانجام برسد. این دو عمدتاً بر سر مسائل داخلی به بحث با یکدیگر پرداختند اما بحث‌های دیگر چون مبارزه با گسترش سلاح‌های هسته‌ای، امنیت سایبری و تجارت نیز ازجمله موضوعاتی بود که برای تمام جهان موردتوجه قرار گرفت.

این مناظره انتخاباتی همان‌طور که به‌صورت زنده در بسیاری از کشورهای دنیا پخش می‌شد، در محیط اینترنت و فضای مجازی نیز میلیون‌ها نفر را به خود مشغول داشت و درنهایت این کارشناسان اقتصادی و تجار بودند که بیشترین علاقه را به موضوعات موردبحث کلینتون و ترامپ از خود نشان دادند.

الکس فربر، یکی از معامله گران بازار CMC در سنگاپور درباره بحث‌های انتخاباتی و تأثیرات آن بر روی بورس و بازارهای آسیایی گفت: «درحالی‌که این مناظره در طول ساعات کاری آسیای شرقی رخ داد، هرکسی که در حوزه تجارت فعال بود یک‌چشم به مانیتور تلویزیون داشت و چشم دیگر به پایانه‌های مالی‌اش. این علاقه در جاهای دیگر کمتر دیده‌شده است.

در مالزی، تلویزیون‌های محلی این مناظره را پوشش ندادند. تعداد کمی از مردم در مالزی به دنبال خبر گرفتن از فضای تبلیغاتی و سخنرانی ترامپ و کلینتون داشتند و در میان کسانی که از آن‌ها پرس‌وجو شد، تنها یکی از مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری املاک بود که اعلام کرد از طریق سایت‌های اینترنتی این بحث را دنبال کرده است. او پیش‌ازاین نیز از طرفداران برنی سندرز از نامزدهای انتخاباتی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود. تعداد توئیت ها از طرف مسئولان مالزیایی نیز دراین‌باره بسیار کم بود.

صحبت‌های ترامپ برای بیشتر کشورهای حوزه آسیای شرقی مهم‌تر از کلینتون بود چراکه او در مورد امنیت و معماری تجارت آسیا که باعث شده است ایالات‌متحده با کشورهایی نظیر استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و فیلیپین رابطه تجاری و مالی داشته باشد، بیشتر صحبت کرد و نظرات جدیدی را دراین‌باره مطرح ساخت؛ این در حالی است که کلینتون از همین وضعیت فعلی حمایت می‌کند.

ترامپ در مناظره خود بازهم موضع قبلی خود را در مورد اینکه کشورهای آسیایی سهم عادلانه امنیت مشترک خود با ایالات‌متحده را نمی‌پردازند تکرار کرد. این مسئله همان‌طور که جیمز کیم یکی از محققان اقتصادی در اندیشکده آسیایی برای مطالعات سیاسی بیان کرده است، نگرانی‌ها در کره جنوبی و ژاپن درباره تضعیف شدن اتحاد با ایالات‌متحده را بیشتر می‌کند.

کیم دراین‌باره گفت: «ترامپ موضع خود را به‌صراحت بیان کرد که می‌خواهد متحدان آمریکا در منطقه با این کشور تسویه‌حساب کنند و بدهی‌های خود را بپردازند. این‌ها همه سیگنال‌های اشتباهی را به چین و کره شمالی منتقل می‌کند.

در مقابل کیم معتقد است که پیام کلینتون به‌صراحت در مورد حفظ اتحاد موجود بود. تهدید ترامپ برای بیرون بردن نیروهای نظامی آمریکا از ژاپن درصورتی‌که توکیو از اتحاد بین دو کشور حمایت نکند، نگرانی‌هایی را در ژاپن به وجود آورده است. وی در ادامه گفت: «صحبت‌های ترامپ که گفته بود ژاپن و کشورهای شرقی سهم عادلانه خود را پرداخت نمی‌کنند، باعث تعجب و شوکه شدن مردم در این کشورها شد.»

لوان بنگ، سفیر سابق ویتنام در ایالات‌متحده استدلال ترامپ در مورد اینکه افزایش میزان تجارت و ایجاد کردن شغل در درون ایالات‌متحده را ستود اما در ادامه تأکید کرد که این مسئله ممکن است تنش‌هایی را با چین و ژاپن به وجود بیاورد.

آلپولیتاریو لوزادا، دیپلمات سابق فیلیپینی که هم‌اکنون مشاور رییس‌جمهور فیلیپین نیز هست، به تلویزیون محلی این کشور گفت: «صادقانه بگویم، من از ریاست جمهوری ترامپ می‌ترسم»

ترامپ اتهامات پیشین خود را درباره اینکه چین ارزش ارز خود را دست‌کاری می‌کند دوباره مطرح ساخت و این کشور را متهم کرد که شغل آمریکایی‌ها را گرفته و از شهروندان این کشور به‌عنوان قلک پول خود استفاده می‌کند.

او مطرح کرده بود که چین در پایین آوردن ارزش پول ملی خود برای بهره جستن از وضعیت اقتصادی دنیا همیشه مهارت داشته است. این موضع تند ترامپ اخیراً واکنش شدیدی را در این کشور به دنبال داشت. ویکتور گائو، کارشناس برجسته روابط بین‌الملل که به‌عنوان مترجم برای دنگ شیائوپینگ رهبر فقید چین کار می‌کرده است، گفت: «سطح فریب، تعصب و نژادپرستی و اعمال بد در آقای ترامپ بی‌سابقه است.» وی افزود: «تا آنجا که به چین مربوط می‌شود، پیروزی ترامپ شرایطی را ایجاد می‌کند که کشورهایی نظیر ژاپن بیشتر از پیش خود را مسلح کنند و این مسئله باعث نگرانی می‌شود.»