رسانه های ترکیه گزارش دادند، گویا منبع ناشناسی موضوع دفن شدن مقادیر زیادی اسلحه در زیرخاک در منطقه اسکودار را به پلیس استانبول خبر داده و عملیات نیروهای امنیتی نیز به دنبال این اطلاع رسانی شروع شده است.

بر این اساس، پلیس به کمک بولدزر مقادیر زیادی اسلحه کمری و مهمات از زیر خاک بیرون آورده است.

هنوز جزئیات این مساله روشن نیست ولی نقطه قابل توجه اینکه، سلاح ها گویا بدون حفاظ و به طور فله ای در این منطقه واقع در مرکز شهر، دفن شده اند.

شیوه دفن این سلاح ها نشان می دهد، فرد و یا گروهی خواسته اند که به نوعی از این سلاح ها پیش از دستگیر شدن، رهایی یابند.

کشف مقادیر زیادی اسلحه و مهمات، رویدادهای موسوم به «ارگنه کن» در ترکیه را تداعی کرد. در قالب پرونده ارگنه کن، دهها تن از افسران ارشد ترکیه به اتهام طرح کودتا علیه دولت، دستگیر، محاکمه و زندانی شدند. اما چند سال بعد و به دنبال عملیات ارتشا و فساد علیه دولت آنکارا در 25 – 17 دسامبر 2013 میلادی، اعلام شد همه این عملیات دسیسه گروه گولن بوده و اصولا چنین طرح کودتایی در درون ارتش مطرح نبوده است. بلکه گروه گولن با این دسیسه می خواسته از نیروهای وفادار به نظام و نیروهایی که می توانند مخالف بالقوه ای برای آن باشد، رهایی یابد. در آن دوران در چندین مورد اسلحه و مهمات از زیر خاک کشف می شد.

موضوع دسیسه چینی گروه گولن و شخص فتح الله گولن علیه دولت آنکارا به ویژه به دنبال کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته برجسته شد و دولت دهها هزار نفر از این گروه را از داخل دستگاه های دولتی پاکسازی کرد.