شهر حلب واقع در شمال سوریه از همان روزهای نخست بحران این کشور در کانون توجه قرار داشته و میدان زورآزمایی بین دو طرف درگیر بود، اما با تنگ شدن حلقه محاصره تروریست‌ها در شرق حلب معلوم شد غرب با طرح آتش‌بس فقط سنگ رهایی تروریست‌ها را به سینه می‌زند نه پایان بحران و نجات اهالی این شهر از اشغال و حملات وحشیانه تروریست‌ها.

موقعیت جغرافیایی حلب و اهمیت آن

حلب ستون فقرات اقتصاد سوریه و به‌عبارت بهتر پایتخت اقتصادی این کشور به شمار می‌آید اما با آغاز بحران در سوریه و تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در این شهر و فرار سرمایه گذاران گویی نقشه زمینگیر کردن اقتصادی سوریه طراحی شده و در حال اجرا بود تا جایی که کمبود برخی مواد و کالاهای مورد نیاز و ایجاد نارضایتی عمومی از اهداف مورد نظر دشمنانی بود که به سوریه و به‌طور خاص حلب چشم طمع داشته‌اند.

از سوی دیگر باز شدن پای تروریست‌های خارجی از مرزهای شمالی به خاک سوریه و ضرورت حمایت از آنان از سوی برخی طرفهای منطقه‌ای و بین المللی موجب شد این استان در نقشه راهبردی بازیگران خارجی و داخلی بحران سوریه بیش از پیش اهمیت پیدا کند.

به این ترتیب بود که حلب که تا پیش از این شریان اقتصادی سوریه به شمار می‌آمد، با حضور تروریست‌ها و حمایت همه‌جانبه برخی کشورهای منطقه به شریان حیاتی گروههای تروریستی نیز تبدیل شد به این معنی که به هر قیمتی سعی داشتند اشغال این شهر ادامه داشته و نیروهای ارتش سوریه را در این نقطه با شکست روبه‌رو کنند.

حامیان تروریست‌ها به‌دنبال راه چاره

در این شرایط طبیعی است که وقتی موقعیت تروریست‌ها در حلب تضعیف شده و حلقه محاصره علیه آنان تنگ‌تر می‌شد، حامیان آنان سخت به فکر یافتن راه چاره افتاده و در تکاپوی نجات آنان بر آیند.

شاهد این وضعیت محاصره تروریست‌ها در شرق حلب و تلاش غرب به‌ویژه آمریکا برای نجات آنان بود به این معنی که حدود سه ماه پیش وقتی جاده کاستیلو به‌طور کامل بسته شده و تروریست‌ها در شرق حلب به محاصره نیروهای ارتش سوریه در آمدند، استفان دو جاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نسبت به ادامه درگیری در حلب ابراز نگرانی کرد.

این در حالی بود که محله‌های غربی حلب هر روز صحنه موشک‌باران و حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها بود به‌گونه‌ای که در جریان آن اهالی بیگناه حلب جان خود را از دست می‌دادند بدون اینکه از ابراز نگرانی در مورد وضعیت انسانی در این مناطق از سوی غرب و سازمان ملل خبری باشد.

اینجا بود که موضوع آتش‌بس مطرح شد و هنگامی که روسیه و آمریکا در این خصوص به توافق رسیدند، فرصتی برای پایان محاصره تروریست‌ها در شرق حلب از مسیر راموسه در جنوب فراهم شد.

آتش‌بس راهی برای نجات تروریست‌ها

در این فرصت تروریست‌ها با تجدید قوا بارها آتش‌بس را نقض کردند در نتیجه بار دیگر ارتش سوریه محله‌های شرقی حلب را به محاصره در آورد تا جایی که راه خروج تروریست‌ها در حلب مسدود شد، این تحولات در حالی رخ داد که کاملاً روشن شد که طرح آتش‌بس چیزی جز فراهم کردن فرصت برای تروریست‌ها نبود.

با تنگ شدن حلقه محاصره تروریست‌ها در شرق حلب از سوی نیروهای ارتش سوریه بار دیگر حامیان تروریست‌ها به میدان آمده و آتش‌بسی دیگر را مطرح کردند.

توافق روسیه و آمریکا بر سر آتش‌بس در حالی بود که از همان روزهای نخست سرنوشت این آتش‌بس و اهدافی که در پس آن نهفته بود، بر کسی پوشیده باقی نماند.

به‌عبارت بهتر زمانی که نیروهای ارتش از مواضع خود در جاده کاستیلو عقب‌نشینی کردند این مناطق بار دیگر هدف حمله تروریست‌ها قرار گرفت در نتیجه ارتش ناچار شد به مواضع خود بازگردد.

آمریکا، جاده‌صاف‌کن داعش‌ها برای اشغال سوریه

در این فاصله آمریکا که در واقع به‌نیابت از تروریست‌ها بر سر میز مذاکره آمده بود به وظیفه خود یا همان تفکیک مخالفان به‌اصطلاح میانه‌رو از دیگر تروریست‌ها عمل نکرد و علاوه بر این به‌طور مستقیم وارد عمل شد به این معنی که مواضع نیروهای ارتش سوریه را در اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور بمباران کرد و به این ترتیب به جاده‌صاف‌کن داعشی‌ها برای تصرف این مناطق تبدیل شد.

فرار رو به جلوی آمریکا

آمریکا پس از این اقدام، روسیه و سوریه را مسئول انهدام کامیون‌های حامل کمک‌های انسانی به حلب معرفی کرد حال آنکه تروریست‌ها از قبل اعلام کرده بودند که از ورود کامیون‌های مزبور به حلب جلوگیری خواهند کرد.

نگرانی اتحادیه عرب برای حفظ جان تروریست‌ها

در این شرایط وقتی نیروهای ارتش سوریه به مواضع خود در شرق حلب بازگشتند، اوضاع بار دیگر برای تروریست‌ها چنان نامساعد شد که این بار اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی نیز به میان آمده و نگرانی خود را از این وضعیت اعلام کردند و نجات تروریست‌های تحت محاصره در محله‌های شرقی حلب را خواستار شدند.

اما نیروهای ارتش سوریه با تجربه‌ای که در صحنه تحولات حلب به دست آورده بودند، مدارا با تروریست‌ها را بی‌نتیجه خوانده و پنجشنبه گذشته از آغاز عملیات در شرق حلب خبر دادند و از اهالی این مناطق خواستند از مواضع گروههای تروریستی فاصله بگیرند.

دستاورد این اقدام ارتش آزادسازی اردوگاه حندرات در شمال شرق حلب از اشغال تروریست‌ها بود.

تروریست‌ها به‌فکر چاره

با آغاز عملیات نیروهای ارتش سوریه در شرق حلب و تنگ شدن حلقه محاصره علیه تروریست‌ها، عبدالله المحیسنی قاضی شرع ائتلاف تروریستی جیش الفتح سخت در تلاش برای متحد کردن تروریست‌ها برآمد، در نتیجه یک هفته پیش گروه تروریستی نورالدین الزنکی که تاکنون از سوی آمریکا و ترکیه بخشی از مخالفان میانه‌رو معرفی شده بود، به جیش الفتح پیوست.

این در حالی است که در شمال حلب نیز عملیات ترکیه موسوم به سپر فرات در جریان است اما ورود آسان و بدون درگیری نیروهای ترک به جرابلس در خاک سوریه نشان داد که مرزهای ترکیه از سوی هیچ گروه تروریستی در معرض تهدید قرار ندارد.

از سوی دیگر تروریست‌ها در تلاش برای دستیابی به سلاح‌های پیشرفته برای حمله به تانک‌ها و هواپیماهای ارتش سوریه هستند تا جایی که باید پرسید: این سلاح‌ها از کجا به دست آنان می‌رسد؟

در پاسخ باید گفت این سلاح‌ها برای اینکه در اختیار تروریست‌ها قرار بگیرد باید از خاک ترکیه عبور کند و اینجاست که ادعای ترکیه برای مبارزه با تروریست‌ها و حفظ مرزهای خود در مقابل خطرات و تهدیدات آنان به یک نمایش مضحک شباهت دارد.

اظهارات بشار جعفری در مورد حلب

بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: اطمینان می‌دهم دولت سوریه حلب را به‌طور کامل آزاد خواهد کرد و از یک وجب خاک کشور نیز نخواهد گذشت.

بنابراین حلب با اهمیت راهبردی‌ای که برای طرف‌های درگیر دارد همچنان در روزهای آینده در کانون تحولات سوریه باقی خواهد ماند.