واکنش‌ها به خبر مرگ شیمون پرز

 مقامات و شخصیت‌های کشورهای مختلف جهان به خبر مرگ عامل جنایت قانا و کشته شدن هزاران فلسطینی، واکنش نشان دادند.

 

پس از مرگ رئیس سابق رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم، روز چهارشنبه و در پی مرگ شیمون پرز ، با صدور بیانیه‌ای ابراز ناراحتی کرد. 

 

وی قصد دارد پیامی شخصی در این زمینه منتشر کند. کابینه این رژیم نیز قرار است نشست ویژه ای را در این زمینه تشکیل دهد. 

 

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز با انتشار بیانیه‌ای از کاخ سفید از پرز به عنوان دوستی تجلیل کرد که هرگز رویای دستیابی به صلح را رها نکرد!

 

وی در ادامه مدعی شد: اگرچه پرز رفته است، اما امیدی که وی به ما داد تا ابد باقی خواهد ماند.

 

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، نیز مرگ پرز را تسلیت گفت و او را « یکی از سرسخت‌ترین مدافعان صلح» و «دوست وفادار فرانسه» خواند!

 

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شیمون پرز از این پس به تاریخ پیوست.»

 

در همین حال، بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق، و همسرش هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اعلام کردند با مرگ شیمون پرز،  «یک دوست واقعی و ارزشمند» را از دست داده اند.

 

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، امروز گفت از مرگ شیمون پرز رئیس سابق رژیم صهیونیستی به شدت غمگین و متاثر است.

 

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد پرز نقش محوری را در تاسیس رژیم اشغالگر قدس ایفا کرد.

 

در همین حال، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، و همتایان فرانسوی و آلمانی وی، همچنین پرنس چارلز، ولیعهد انگلیس، و بسیاری از سران خارجی روز جمعه در مراسم تدفین شیمون پرز، رئیس سابق این رژیم، شرکت خواهند داشت.

 

امانوئل نحشون، سخنگوی وزرات امور خارجه رژیم صهیونیستی، گفت شیمون پرز روز جمعه ساعت 11 صبح به وقت محلی (ساعت هشت به وقت گرینویچ) در گورستان کوه هرتسل، به خاک سپرده خواهد شد.

 

شیمون پرز 13 سپتامبر (دو هفته پیش) دچار سکته مغزی به همراه خونریزی داخلی شد. وی پس از آن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان تل هاشومر در شهر رمت گن، نزدیک تل‌آویو بستری شد و شب گذشته مرد.

 

وی حدود هفت دهه فعالیت سیاسی در رژیم صهیونیستی داشت. وی از سال‌ 2007 تا 2014، رئیس این رژیم بود و پیش از آن نیز مدتی نخست‌وزیر و وزیر امور نظامی رژیم صهیونیستی بود.

 

پرز از زمان اشغال سرزمین فلسطین در حال فعالیت بود و از پایه‌گذاران رژیم صهیونیستی و عاملان توافقنامه "اوسلو" در سال 1993 بود.

 

وی از سال 2007 تا 2014 به مدت 7 سال رئیس رژیم صهیونیستی بود. رئیس سابق رژیم صهیونیستی در سال 1923 در لهستان به دنیا آمد.

 

رژیم صهیونیستی به فرماندهی پرز در سال 1996 با عملیاتی نظامی تحت عنوان «خوشه‌های خشم» به لبنان حمله‌ور شد. نظامیان صهیونیست در این حمله  به پناهگاه سازمان ملل متحد در «قانا» در جنوب لبنان نیز رحم نکردند و با حمله به آنجا،  بیشتر پناهندگان را که اغلب زن و کودک بودند،  به خاک و خون کشیدند.

 

در دورۀ ریاست پرز، حدود 4 هزار فلسطینی در دو تجاوز نظامی گستردۀ رژیم صهیونیستی به غزه در سال‌های 2007 و 2014 کشته شدند.