لاوروف: طرح آمریکا از همان ابتدا حفظ جبهه‌النصره بود

 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مصاحبه با تلویزیون بی بی سی درباره سوریه گفت: امروز دقیقاً یکسال از زمانی می گذرد که رئیس جمهور پوتین به درخواستِ رئیس جمهور بشار اسد توافق کرد نیروی هوایی ما را برای کمک به مبارزه با تروریست ها در سوریه بفرستد. ما از همان ابتدا به ائتلافِ تحت هدایت آمریکا پیشنهاد دادیم که هماهنگی این عملیات را آغاز و معارضان سوری را از جبهه النصره، داعش و دیگر گروه های تروریستی متمایز کند. 

 

وی افزود: به رغم وعده ها و (اعلام) تعهداتِ مکرر، آمریکایی ها هنوز قادر نیستند یا تمایل ندارند چنین کاری کنند. هر روز دلایل بیشتری برای آن پیدا می شود که باور کنیم طرح (آمریکایی ها) از همان ابتدا این بود که جبهه النصره، مستثنی باشد؛ تا اینکه این گروه در صورت لزوم برای نقشه یا مرحله دوم (plan B) حفظ شود. 

 

لاوروف در ادامه گفت: در خصوص حلب به یاد دارم که در ماه اوت امسال، معارضان سوری که طبق تأیید سازمان ملل، بیش از پنجاه درصد آنها را جبهه النصره تشکیل داده است، حومه جنوب غرب حلب را تصرف و ارتباط یک میلیون و پانصد هزار نفر با خارج را قطع کردند و اصولاً با ایجاد محاصره نگذاشتند مردم از ساده ترین راهی که در دسترس قرار داشت، آذوقه دریافت کنند. با این وجود، مسئله سر و صدا به پا نکرد و بیانیه ها سرآسیمه وار منتشر نشد. 

 

در ادامه مجری شبکه بی بی سی گفت: متوجه هستم شما چه می گویید؛ اما می خواهم از شما درباره اوضاع منطقه بپرسم. 

 

وزیر خارجه روسیه پاسخ داد: ما همه تدابیر ضروری را اتخاذ می کنیم که غیرنظامیان هدف اصابت (بمب ها) قرار نگیرند. ما نمی توانیم با تروریست ها مبارزه کنیم، مگر اینکه همگی توافق کنیم کسانی که می خواهند بخشی از راهکار (جنگ سوریه) و توقف خصومت ها باشند، باید از مواضع اشغالی بوسیله جبهه النصره خارج شوند. موضوع به همین سادگی است. با وجود این، از همان بدو عملیات آمریکا در سوریه، آمریکایی ها با بی میلی داعش را هدف قرار دادند و تنها بعد از آغاز عملیات نظامی ما (روسیه) بود که آنها نیز به واقع به مقابله با داعش برخاستند. 

 

لاوروف گفت: البته باید اشاره کنم که آتش‌بس های بشردوستانه بسیاری در طول امسال داشتیم؛ این آتش بس ها به شکل چهل و هشت و هفتاد و دو ساعته و به درخواست سازمان ملل بود. جبهه النصره نیز هر بار از این آتش‌بس ها استفاده کرده است تا جنگجویان، مهمات و تسلیحات بیشتری از خارج دریافت کند. بنابراین، لازم است که گام نخست برداشته شود و همه اولویت ها نیز باید به درستی تعیین شود. مسائلِ بشردوستانه بسیار مهم است و ما نیز  در کنار دولت سوریه همه تلاش خود را برای کمک به سازمان ملل می کنیم تا به شکل هفتگی، آتس بس هایی  در جنگ حلب برای توزیع کمک ایجاد شود. این، آدم های جبهه النصره در شرق حلب هستند که حاضر نیستند تا زمان برقراری آرامش کامل چنین کاری کنند؛ زیرا آنها با کمبود تسلیحات و مهمات روبرو هستند و باید تجدید قوا کنند. قضیه به همین سادگی است.

 

مجری بی بی سی با اشاره به ادعاهای آمریکا از وزیر خارجه روسیه پرسید: بهتر از من می دانید که در دوازده ساعت اخیر پیامِ واشینگتن ساده و روشن بود: اگر همین حالا بمباران حلب را متوقف نکنید، آمریکایی ها همه تماس های دیپلماتیک و هر نوع گفتگو درباره هماهنگی (عملیات) نظامی با شما را قطع و «همه دیگر گزینه ها را بررسی خواهند کرد». آیا شما حاضرید بمباران را خاتمه دهید یا نه؟

 

لاوروف پاسخ داد: آنها (مقامات آمریکا) همچنین گفتند روسیه، هواپیما و سربازان خود را از دست می دهد و به شهرهای روسیه نیز حمله خواهد شد. این، تهدیدی غیرقابل قبول است و شاید هم پیامی بود مبنی بر اینکه کسانی که دنبال این کار هستند، می توانند کارشان را آغاز کنند. باید بگویم این، غیرقابل قبول و مایه تأسف است. در خصوص همکاری نیز باید بگویم هرگز بین ارتش های آمریکا و روسیه همکاری صورت نگرفت، مگر در زمینه جلوگیری از برخورد هواپیماها. 

 

وزیر خارجه روسیه گفت: آنچه صورت گرفت، بحث و مذاکره بر سر اسنادی بود که انتشار آنها را در ماه مارس آغاز کردیم؛ اما آمریکایی ها نمی خواستند این اسناد علنی شود. آنها هر بار گفتند بعد از مذاکره بر سر بخش دیگری از اسناد، آنها را علنی خواهیم کرد. سپس جان کری در ماه ژوئیه به مسکو آمد و ما سند بسیار خوبی را نهایی کردیم. ضمناً باید اشاره کنم سندی (که تدوین آن) آغاز شد، وعده ای برای تفکیک معارضان از جبهه النصره بود. 

 

وی افزود: البته این کار هرگز صورت نگرفت و آمریکایی ها همواره از علنی کردن چنین اسنادی طفره  رفتند. سرانجام، زمانی که بسته ای متشکل از پنج سند را در نهم سپتامبر نهایی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که زمان اجرای آنها فرا رسیده است. زمان اجرا نیز روز دوازدهم سپتامبر اعلام شد. توقف خصومت ها چند روز دوام داشت و دولت سوریه نیز عقب نشینی نیروهایش از جاده کاستلو را آغاز کرد. معارضان نیز قرار بود همین کار را کنند؛ اما هرگز نکردند و در عوض به سمت نیروهای ارتش سوریه که سرگرم عقب نشینی از جاده کاستلو بودند، تیراندازی کردند. اکنون جاده کاستلو قابل استفاده نیست، زیرا معارضان تهدید می کنند به هر کاروان حامل کمک که از این جاده استفاده کند، تیراندازی خواهند کرد.

 

مجری برنامه پرسید: به نظر شما، آمریکایی ها دیگر نه بر خودشان و نه بر وقایع تسلط ندارند؟

 

لاوروف پاسخ داد: اگر آمریکایی ها شواهدی ارائه نکنند که خلافِ این مسئله را نشان می دهد، به نظرم یا جبهه النصره آمریکایی ها را پیش می برد، یا اینکه آمریکا از این سازمان تروریستی حمایت می کند. اگر به تاریخ رجوع کنید، القاعده در زمان دولت ریگان متولد شد، زیرا آمریکا از جنبش مجاهدین در افغانستان علیه اتحادیه جماهیر شوروی (سابق) حمایت می کرد. در زمان دولت جرج بوشِ پسر نیز داعش بعد از تهاجم آمریکا به عراق متولد شد. 

 

مجری برنامه گفت بگذارید سؤالات کوتاه از شما بپرسم و شما نیز در صورت امکان، پاسخ های کوتاه و قاطع دهید. آیا همه گفتگوها درباره توقف خصومت ها و آتش‌بس معنادار در سوریه به پایان رسیده است؟

 

لاوروف پاسخ داد: نه، خاتمه نیافته است و زمانی که ما در نیویورک دیدار داشتیم، گفتیم برای اجرای کامل اسناد نوشته شده آمادگی داریم. ما گفتیم بیایید بنشینیم نقشه ای تدوین کنیم و بگذاریم افسران آمریکا و روسیه به تبادل اطلاعات بپردازند و محل استقرار جبهه النصره را دقیقاً روی نقشه مشخص کنند. در این شرایط، همه چیز (آتش‌بس) می تواند آغاز شود، زیرا ما نمی خواهیم به طور مرتب ما را فریب دهند. 

 

مجری برنامه گفت ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه در ماه مارس امسال اعلام کرد نیروهای روسیه از سوریه عقب نشینی خواهند کرد و این عقب نشینی در فصل بهار آغاز خواهد شد. اکنون که به اواخر ماه سپتامبر رسیده ایم و یکسال از عملیات نظامی شما می گذرد، نه تنها اثری از عقب نشینی دیده نمی شود، بلکه به شکل عمیق تری وارد جنگ سوریه شده اید. به نظر می‌رسد راهبرد شما مؤثر واقع نشده است، این طور نیست؟

 

لاوروف پاسخ داد: نه، به نظرم شما اندکی مسائل را اشتباه جلوه می دهید؛ زیرا پوتین گفت ما فقط بخشی از نیروهای خودمان را از سوریه خارج می کنیم. پوتین همچنین اخطار داد که اگر شرایط ایجاب کند، ما همواره توانایی لازم را برای تجدید قوا در سوریه خواهیم داشت.

 

مجری برنامه گفت شما از نگرانی هایتان درباره جبهه النصره به ما گفتید. می خواهم از شما سؤال ساده ای بپرسم: بشار اسد می گوید تا زمانیکه هر وجب از خاک سوریه را پس نگرفته است، عملیات نظامی خود را ادامه خواهد داد. آیا شما قصد دارید تا زمانی که بشار اسد همه خاک سوریه را پس بگیرد، به طور کامل از او حمایت نظامی کنید؟

 

وزیر امور خارجه روسیه پاسخ داد: در توقف خصومت ها هرگز به توقف فعالیت ها علیه جبهه النصره و داعش اشاره نشد و ما نیز این را سرلوحه کارمان قرار می‌دهیم. ما اعتقاد داریم توافق آمریکایی- روسی باید اجرا شود. بدین منظور نیز ضروری است که معارضان از جبهه النصره تفکیک شوند. اگر آمریکا نه فقط روی کاغذ، بلکه به طور عملی از این موضوع حمایت کند، آنگاه نیز ما روی توقف فوریِ خصومت ها پافشاری خواهیم کرد.