سبقت هیلاری از ترامپ پس از مناظره انتخاباتی

در نظرسنجی صورت گرفته در حد فاصل روزهای 23 تا 29 سپتامبر 43 درصد از مردم گفته‌اند به هیلاری کلینتون رای می‌دهند و 38 درصد نیز اعلام کرده‌اند که به دونالد ترامپ رای خواهند داد. این در حالی است که 19 درصد مردم نیز گفته‌اند به هیچ‌کدام از دو کاندیدا رای نخواهند داد. در سال‌جاری میلادی هیلاری کلینتون در اغلب نظرسنجی‌ها بالاتر از دونالد ترامپ ایستاده است. وی در این نظرسنجی‌ها به‌طور متوسط 4 تا 5 امتیاز با نامزد جمهوری‌خواهان فاصله دارد.

در یک نظرسنجی جداگانه که نامزدهای جایگزین دو حزب هم حضور داشتند هیلاری کلینتون این‌بار با فاصله 4 امتیازی از رقیب جمهوری‌خواه خود فاصله گرفت. در این نظرسنجی هیلاری کلینتون با رای 42 درصدی از دونالد ترامپ 38 درصدی پیش افتاد. این در حالی است که رقبای جایگزین از لیبرتارین‌ها و حزب سبز در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در این راستا گری جانسون از لیبرتارین‌ها و جیل استاین با 3 درصد در رتبه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند. تخمین زده می‌شود مناظره روز دوشنبه در تاریخ مناظره‌ها رکورد شکن بوده و بیش از 84 میلیون نفر تماشاگر این مناظره بودند. در این نظرسنجی مشخص شده 56 درصد از بزرگسالانی که این مناظره 90دقیقه‌ای را تماشا کرده‌اند‌، گفته‌اند هیلاری کلینتون برنده مناظره بوده است. همچنین 48 درصد مردم در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که نامزد مورد علاقه آنها هیلاری کلینتون است و 46 درصد نیز درخصوص دونالد ترامپ چنین اظهارنظر مشابهی داشته‌اند.

این در حالی است که هیلاری کلینتون تا پیش از برگزاری مناظره مورد علاقه 45 درصد از نظرسنجی‌شوندگان رویترز/ ایپسوس بوده است. البته رقیب هیلاری کلینتون هم تا پیش از برگزاری مناظره مورد علاقه 44 درصد از مردم بوده است. نظرسنجی رویترز و ایپسوس یکی از فراگیرترین نظرسنجی‌های صورت گرفته و از بین 50 ایالت بوده است. همچنین در این نظرسنجی 2501 نفر شرکت داشته‌اند. علت انتخاب این افراد این بوده است که آنها جزو کسانی هستند که برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. به‌طور متوسط به جز فردای نظرسنجی که ترامپ توانسته بود رای خوبی در نظرسنجی‌ها به‌دست آورد با فاصله گرفتن از روز نخست نظرسنجی‌ها وضعیت هیلاری کلینتون بهتر شده است. در نظرسنجی‌های «Real clear politics» هیلاری کلینتون به‌طور متوسط با فاصله 9/ 2 درصد بالاتر از دونالد ترامپ ایستاده است.

 

پیروزی در خانه رقیب

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در تازه‌ترین گزارش خود نوشت که هیلاری کلینتون توانسته در نظرسنجی شکبه تلویزیونی جمهوری‌خواهان بالاتر از رقیب خود بایستد. به گزارش این خبرگزاری، چند روز پس از حضور پرقدرت هیلاری کلینتون در اولین مناظره تلویزیونی، نتایج تازه‌ترین نظرسنجی ملی نشان می‌دهد که او از رقیب جمهوری‌خواهش پیش افتاده است. این نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آتی ریاست جمهوری و وزیر خارجه سابق آمریکا براساس نتایج نظرسنجی فاکس‌نیوز با کسب 43 درصد آرا، توانست با اختلاف 3 درصد از دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواهش پیش بیفتد. در حالی که این فاصله هنوز هم زنگ خطری برای کلینتون است اما در مقایسه با نظرسنجی دو هفته پیش این شبکه که در آن تنها یک درصد از ترامپ پیش بود این یک موفقیت محسوب می‌شود. این نتایج ملی در حالی منتشر شده‌اند که آرای کلینتون در تعدادی از ایالت‌های مهم پس از مناظره بهبود یافته است. با این حال هنوز بسیاری از رای دهندگان آمریکایی به هیچ‌یک از این نامزدها علاقه‌ای ندارند و برای انتخابات تصمیمی نگرفته‌اند.

 

حامیان ترامپ به رسانه‌ها اعتماد ندارند

در شرایطی که ترامپ در بیشتر نظرسنجی‌های پس از مناظره از رقیب دموکرات خود عقب است، براساس نتایج یک نظرسنجی مشخص شده است که حدود 88 درصد حامیان دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا معتقدند ناظران جریان‌های اصلی رسانه‌ای در جریان مناظره تلویزیونی دو رقیب انتخاباتی «جانبدارانه» برخورد کرده‌اند. در مقابل 59 درصد از حامیان هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات ترامپ، به ناظران رسانه‌ای به‌عنوان افرادی بی‌طرف اعتماد داشته‌اند.این نتایج با توجه به اینکه رای‌دهندگان گمان می‌کنند اکثر خبرنگاران تلاش دارند به کلینتون کمک کنند، اصلا تعجب‌آور نیست. پیش از این هم دونالد ترامپ گفته بود که بیشتر رسانه‌های آمریکایی از هیلاری کلینتون حمایت می‌کنند و برای همین به رسانه‌ها اعتمادی ندارد.

ترامپ تاکنون حتی نتوانسته حمایت یک روزنامه مهم آمریکایی را به خود جلب کند. در این راستا هفته گذشته روزنامه پرتیراژ نیویورک‌تایمز به‌طور رسمی از هیلاری کلینتون دفاع کرد. روزنامه یو‌اس‌ای تودی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که به ترامپ رای نخواهند داد. البته این روزنامه از هیلاری کلینتون هم به‌عنوان یک نامزد ناصادق نام برد و گفت از هیلاری کلینتون هم حمایت نخواهند کرد. تنها نکته مهم این بیانیه این بوده که این روزنامه آمریکایی گفته است که به دونالد ترامپ رای نخواهند داد. در این شرایط اما مجله نیوزویک هم برای کمک به هیلاری کلینتون یکی از گاف‌های مهم ترامپ را در دهه نود فاش کرده و گفته است که نامزد جمهوری‌خواهان در دهه 90 تحریم‌های آمریکا علیه کوبا را دور زده است.