جان کری:هرگونه مداخله آمریکا در سوریه غیرقانونی است

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اذعان کرد وکلای دولت آمریکا معتقدند هرگونه مداخله واشینگتن در سوریه غیرقانونی است.

 

بر این اساس، کارشناسان از مدتها قبل مشروعیت مداخله آمریکا در سوریه را براساس حقوق بین الملل زیرا سوال برده بودند زیرا دولت مشروع بشار اسد رئیس جمهور سوریه با صراحت مخالفت خود را با مداخله آمریکایی اعلام کرده و بارها از آمریکا خواسته است مداخله در جنگ سوریه را متوقف کند.

 

اکنون مشخص شده واشینگتن کاملا آگاه است که مداخله آمریکا در صحنه سوریه نقض حقوق بین الملل است و فایل های صوتی درز کرده مربوط به جان کری بر این موضوع صحه می گذارد. کری هفته گذشته در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به معارضین سوری گفت: «وکلای ما گفته اند که ما هیچ پایه و اساسی برای مداخله نداریم مگرآنکه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای این کار داشته باشیم، یا هدف حمله قرار بگیریم یا اینکه از ما برای چنین مداخله ای دعوت شود. مداخله روسیه پس از درخواست رژیم مشروع سوریه آغاز شد.»

 

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد این نقض حقوق بین الملل تنها زمانی می تواند انجام شود که آمریکا بخواهد جنگی تمام عیار را برای سرنگونی بشار اسد آغاز کند.

 

کری گفت «مشکل این است که روس ها به حقوق بین الملل اهمیت نمی دهند اما ما این کار را انجام می دهیم.»

 

دولت سوریه بارها از آمریکا خواسته است از حریم هوایی سوریه به ویژه پس از حملات اخیر در دیرالزور علیه یک پایگاه ارتش سوریه که کشته شدن 62 سرباز سوری و زخمی شدن 100 نفر دیگر را درپی داشت دوری کند.