انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هشتم نوامبر 2016 برابر با سه‌شنبه 18 آبان 1395 برگزار خواهد شد. هر یک از دو نامزد دمکرات و جمهوری‌خواه (هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ) که بتواند 270 الکترال کالج را از مجموع 538 الکترال کالج به دست آورد، به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد خواهد کرد.

برآیند پنج نظرسنجی در این دوره زمانی نشان داد پیشتازی دورقمی‌(10)کلینتون از ترامپ، به کمتر از نصف کاهش یافته است. ترامپ مدعی است کسانی را نمایندگی می‌کند که به فراموشی سپرده شده‌اند. او در سخنرانی‌های انتخاباتی خود با اشاره به «اشتباهات احمقانه» نظام حاکم در حوزه‌های داخلی و خارجی، وعده می‌دهد آشفتگی‌ها را سامان خواهد داد. نامزد جمهوری‌خواهان که تلاش می‌کند آرا حامیان سندرز (رقیب کلینتون در مرحله مقدماتی) را جلب نماید، می‌گوید: سندرز، مخالف اینها (طیف هیلاری) بود و علیه نامزدهای برگزیده دولت مبارزه می‌کرد. در واقع من و سندرز تا حدودی در این خصوص مثل هم هستیم. گرچه وی دیگر در تبلیغات انتخاباتی حضور ندارد، اما می‌داند که من به این مسیر ادامه می‌دهم و مخالفت خودم را با اینها اعلام می‌کنم.

در مقابل هیلاری کلینتون نماد حفظ وضع موجود است و اینگونه تصور می‌شود که با انتخاب وی شرایط تغییر نخواهد کرد. با این حال، گفته می‌شود هیلاری کلینتون برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود؛ چون تغییراتی که ترامپ وعده آن را می‌دهد، تهدیدی ضد رأی دهندگان اقلیت در آمریکا به شمار می‌رود و برای رأی‌دهندگان آگاه، نگران کننده است. بر این اساس دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، فقط در صورتی قادر خواهد بود در این انتخابات پیروز شود که اتفاق غیر منتظره‌ای مانند بحران مالی یا حمله تروریستی جدی در آمریکا روی دهد.

به هر روی هیلاری یا ترامپ هر کدام برنده شوند، با طیف وسیعی از مخالفان مواجه خواهند بود و وضع جامعه از هم گسسته آمریکا از آنچه هست، بدتر خواهد شد. این نوشتار با بررسی رخدادهای انتخاباتی آمریکا در نیمه دوم شهریورماه، موضوعات مورد توجه کمپین‌ها و واکنش‌های داخلی و خارجی به انتخابات آمریکا ارائه شده است. خبرگزاری صدا و سیما منبع اصلی این بررسی است.