پایان بازی برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

به گزارش افکار نیوز، رجب طیب اردوغان اعلام کرد زمان آن رسیده که اتحادیۀ اروپا بر سر عضویت ترکیه در این بلوک تصمیم‌گیری کند.

اردوغان گفت: «اگر اتحادیۀ اروپا می خواهد به ترکیه عضویت تمام و کمال اعطا کند، ما آماده هستیم. ولی آنها باید بدانند که به پایان این بازی رسیده‌ایم.»

مناسبات میان آنکارا و بروکسل بعد از کودتای 26 تیر به تیرگی گرایید. کشورهای اروپایی از بازداشت‌های گسترده در ترکیه بعد از کودتای نافرجام به شدت انتقاد کرده‌اند.

رئیس‌جمهور ترکیه خاطر نشان کرد: «نیازی به طفره رفتن یا آکروبات‌بازی دیپلماتیک نیست... ادامه دادن به مسیر با همراهیِ ترکیه یا بدون آن به انتخاب آنها (اتحادیۀ اروپا) بستگی دارد. تصمیم با آنهاست.»

وی تأکید کرد: «اکتبر یک ماه مهم برای روابط ترکیه و اتحادیه اروپا خواهد بود و لازم است که سفر بدون ویزا برای شهروندان ترک به منطقه شنگن در این ماه اجرایی شود.»

ترکیه و اتحادیۀ اروپا در اسفند 1394 توافقی را به امضا رساندند که به موجب آن دو طرف در مورد جلوگیری از ورود پناهجویان به قارۀ سبز از طریق ترکیه در ازای کمک سه میلیارد یورویی به دولت آنکارا و حذف ویزای شنگن برای شهروندان ترکیه به توافق رسیدند.

ترکیه از دهۀ 1960 برای پیوستن به اتحادیۀ اروپا تلاش کرده است. گفتگوهای رسمی در این خصوص از مهرِ 1384 آغاز شد.

در فرایند عضویت در اتحادیۀ اروپا 35 محور به بحث و مذاکره گذاشته می‌شود که در مورد ترکیه، این گفتگوها دربارۀ 16 محور در جریان است.

اردوغان افزود: «اینکه کشور ما 53 سال پشتِ در (اتحادیۀ اروپا) منتظر بماند نشان‌دهندۀ دیدگاه شما (بروکسل) نسبت به ماست.»