ژاپن اعلام کرد که این کشور در راستای همکاریهای صلح آمیز هسته ای به زودی با هندوستان یک توافقنامه در خصوص ساخت نیروگاه هسته ای و همکاری هسته ای غیرنظامی امضا می کند.

ظاهرا قرار است توافقنامه در جریان سفر ماه نوامبر (آبان - آذر) نارندرا مودی نخست وزیر هند به توکیو به امضای طرفین برسد و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در میانه ماه آینده میلادی با همتای هندی خود در این باره گفت و گو کند.

روزنامه «مانیچی» ژاپن در گزارشی خاطر نشان کرده است که امضای یک توافقنامه هسته ای غیرنظامی میان دومین و سومین اقتصادهای بزرگ آسیا از اهمیت بالایی برخوردار است.

مسئولان دو کشور دسامبر (آذر - دی) سال گذشته برای همکاری در ساخت نیروگاه و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای به توافق رسیده بودند.

با این حال آنچه گزارش شده است اینکه به دلیل اختلافات فنی و چالش هایی که در مسیر این همکاری وجود دارد دو کشور تاکنون حاضر به امضای قرارداد هسته ای نشده اند.

ژاپن تنها کشور جهان که از سوی آمریکا مورد حمله اتمی قرار گرفته است می خواهد هند که دارای برنامه هسته ای تسلیحاتی است، تضمین کند که از راکتورهای وارداتی ژاپن استفاده صلح آمیز می کند.

در واقع از زمانی که آمریکا راه را برای ورود هند به جمع کشورهای تجارت کننده در عرصه هسته ای هموار کرد دهلی نو و توکیو در حال همکاری برای رسیدن به توافق هسته ای بوده اند تا ژاپن بتواند تجهیزات و راکتورهای خود را به هند صادر کند.