کریم النوری، سخنگوی نیروهای داوطلب مردمی در گفتگو با شبکه خبری المیادین گفت که در آزادسازی موصل همه گروههای عراقی شرکت می‌کنند.

 

وی افزود: دخالت ترکیه در عراق مخالف قوانین بین‌المللی است و سخنان اردوغان برای ما اهمیتی ندارد، زیرا وی مانند یک پادشاه عثمانی جدید رفتار می‌کند.

 

النوری در واکنش به صدور مجوز پارلمان ترکیه برای ادامه عملیات ارتش این کشور در خارج از مرزها گفت: ما از همه تلاشهای بین‌المللی در حمایت از عراق استقبال می‌کنیم، اما مشخص کردن ساعت صفر و اینکه اردوغان تصمیم گیرنده باشد، مخالف عرفهای بین‌المللی است.

 

سخنگوی نیروهای داوطلب مردمی تاکید کرد که حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق ساعت صفر برای آزادسازی موصل را مشخص خواهد کرد.

 

وی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: امیدواریم که اردوغان در محاسبات خود تجدید نظر کند، و اگر وی از داعش یا حزب کارگران کردستان می‌ترسد، باید نیروهای خود را در مرزهای ترکیه مستقر کند. اما اینکه وی ساعت صفر را برای آزادسازی موصل اعلام کند، غیر قابل قبول است و ما در روابط همسایگی با این کشور احساس ناامیدی می‌کنیم.

 

النوری افزود: موصل خاک عراق است و ما مشخص می‌کنیم که چه کسی آن را آزاد خواهد کرد. در آزادسازی موصل همه گروههای عراقی مشارکت خواهند کرد و اردوغان حقی برای مشحص کردن اینکه چه کسی در آزادسازی موصل شرکت می کند، ندارد.

 

سخنگوی نیروهای داوطلب مردمی عراق تاکید کرد که دخالت ترکیه در عراق، اشغالگری است و ما وجود ترکیه در عراق را مانند وجود داعش می‌دانیم.

 

وی افزود: این که کسی ادعای حمایت از ترکمنها در موصل را داشته باشد و خود را قیم آنها بداند، غیر قابل قبول است. ترکمنها شهروندان عراق هستند و ما به کسی اجازه دخالت نمی‌دهیم، زیرا این امر می‌تواند دخالت‌های کشورهای دیگر را مشروعیت بخشد و ما نمی‌خواهیم عراق میدانی برای دخالتهای بین‌المللی باشد.

 

النوری در پایان تاکید کرد: ما عراق را به عرصه ای برای بلندپروازی‌های اردوغان تبدیل نخواهیم کرد.

 

فرماندهی عملیات آزادسازی نینوا روز گذشته از ورود تجهیزات گسترده نظامی و جدید در راستای آمادگی برای آغاز عملیات آزادسازی موصل خبر داد.

 

پیش از این حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق گفت که نبرد آزادسازی موصل از چنگ گروه تروریستی داعش قریب‌الوقوع است.

 

وی افزود: گام بعدی آزادسازی شهر موصل بعد از آزادسازی مناطق مهمی که اخیرا صورت گرفته، به زودی آغاز می‌شود و مقدمات به خوبی در حال انجام است.

 

گروه تروریستی داعش سحرگاه روز بیستم خرداد (10 ژوئن) سال 1393 به موصل مرکز استان نینوا و دومین شهر بزرگ عراق واقع در 400 کیلومتری بغداد پایتخت این کشور حمله کرد و این شهر را به تصرف خود درآورد.

 

عملیات آزادسازی موصل از فروردین ماه گذشته آغاز شده و از آن زمان تاکنون نیروهای عراقی چندین روستا و منطقه را از دست تروریستهای داعشی آزاد کرده‌ و دهها تن از عناصر داعش از جمله سرکرده های این گروه تروریستی را به هلاکت رسانده اند.