یک منبع بومی در شهر موصل  اظهار داشت: همزمان با آغاز شمارش معکوس برای عملیات بازپس گیری شهر موصل از گروه تروریستی داعش، ده‌ها تن از رهبران واعضای آن ظرف دو روز گذشته از بخش غربی شهر موصل به سمت شرق آن گریختند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، هدف داعش از این اقدام را تسهیل فرار به سمت سوریه در صورت حمله نیروهای امنیتی دانست و گفت: داعشی‌ها دچار سردرگمی  و اضطراب شده‌اند؛ چرا که سرنوشتشان با آغاز عملیات نامعلوم خواهد بود و پس از این جایی در شهر نخواهند داشت.

مسئولان امنیتی عراق و نیز مسئولان بین المللی احتمال می‌دهند عملیات آزادسازی شهر موصل اواخر ماه جاری میلادی آغاز شود و همزمان جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش به حملات خود علیه پایگاه‌های تروریست‌ها در عراق جهت تسهیل پیشروی عراقی‌ها ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر سازمان ملل هشدار داد که نهادهای امدادرسان در تامین نیازهای سیل آوارگان از موصل ناتوان خواهند بود. این سازمان بار دیگر نسبت به وقوع فاجعه انسانی در موصل هشدار داد.

همچنین اردوگاه‌های آوارگان این روزها پذیرای تعداد بیشتری از ساکنان فراری شهر حویجه و مناطق اطراف شهر موصل هستند.

احتمال می‌رود با آغاز عملیات موصل مسئولان عراقی و نهادهای بین المللی با چالش‌های بزرگی در تامین پناهگاه‌ برای تعداد بیشتری از آوارگان مواجه شوند؛ به ویژه که حملات جنگنده‌های ائتلاف علیه پایگاه‌های داعش در حویجه افزایش یافته است.

سازمان جهانی مهاجرت نیز اعلام کرد که برای اسکان آوارگان موصل اردوگاه‌هایی را احداث خواهد کرد.