نظامیان رژیم آل خلیفه اخیرا با یورش وحشیانه به برخی از مناطق در نقاط مختلف بحرین، به مظاهر عاشورایی در این کشور تعرض کردند؛ اقدامی که در آستانه فرا رسیدن ماه محرم الحرام خشم بسیاری از بحرینی ها را برانگیخته است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تعرض آل‌خلیفه به مظاهر عاشورایی در بحرین تنها به ماه محرم امسال محدود نمی شود، بلکه در سال های گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است.

رژیم آل خلیفه همواره مدعی عدم وجود تبعیض مذهبی، نژادی و فرقه ای در بحرین بوده است؛ این در حالی است که شیعیان که اغلب جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، در بسیاری از موارد از بدیهی ترین حقوق شهروندی خود محروم بوده و هستند. «سلب تابعیت» شیعیان و اخراج آنها از بحرین از یک سو و اعطای تابعیت به اتباع خارجی برای جایگزینی آنها از سوی دیگر، سیاست آشکاری است که آل خلیفه از سالها قبل با هدف ریشه کن کردن مذهب «تشیّع» در بحرین کلید زده است. با این حال، مسئولان این رژیم همچنان از قبول مسئولیت خود در قبال سرکوب شیعیان طفره می روند.

علاوه بر این، بازداشت های مکرر شهروندان بحرینی که بخش عمده آنها را شیعیان تشکیل می دهند، به خوبی گواه بر سیاست های آل خلیفه مبنی بر «تبعیض مذهبی»، «تبعیض نژادی» و «تبعیض فرقه ای» است. مسئولان آل خلیفه تاکنون به این سؤال که چرا بخش عمده ای از افراد به اصطلاح «خرابکار و تروریست» در بحرین را شیعیان تشکیل می دهند، پاسخ نداده اند.

 مسئولان آل خلیفه همچنان از قانع ساختن افکار عمومی در خصوص علت محاکمه شیعیان آن هم بدون ارائه هیچگونه اسناد و مدارک مستدل و قابل اتکاء، عاجز مانده اند. با این حال همچنان در توجیه محاکمه شیعیان در بحرین مدعی هستند که این افراد به دست داشتن در اقدامات تروریستی متهم بوده اند. این در حالی است که یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد قیام مردمی در بحرین طی حدود ۶ سال اخیر، «مسالمت آمیز» بودن آن بوده و رهبران برجسته این قیام همواره بر لزوم حفظ ماهیت صلح طلبی اعتراضات تأکید داشته اند.

بر اساس آنچه که گفته شد، رژیم آل خلیفه تاکنون از هیچ اقدامی در راستای سرکوب شیعیان دریغ نکرده است. درست به همین دلیل است که آل خلیفه تا به امروز نیز مجوز بازدید نماینده حقوق بشری سازمان ملل از بحرین و اوضاع حقوق بشر در این کشور را صادر نکرده است. مسئولان رژیم آل خلیفه خود به خوبی می دانند که «حقوق بشر» در بحرین در وضعیت بسیار بغرنجی به سر می برد و در صورت آشکار شدن این مسأله و انتقال آن به رسانه های بین المللی، تحت فشارهای شدید افکار عمومی منطقه و جهان قرار خواهند گرفت.

با تمام این‌ها، موضوع آنجا جالبتر می شود که «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین در کمال تعجب طنز تلخی را بر زبان جاری کرد که بهت و حیرت همگان را به دنبال داشت. وزیر امور خارجه بحرین بیانیه سازمان ملل متحد را درباره نقض حقوق شیعیان این کشور نادرست خواند و تأکید کرد که شیعیان در بحرین از هر کشور دیگری آزادترند! خالد در مصاحبه با روزنامه الحیات لندن مدعی شد: «اگر سازمان ملل معتقد است که حقوق شیعیان بحرین نقض می شود، کاملاً اشتباه می کند؛ زیرا از واقعیت ها بسیار دور است. ما از آنچه در بحرین می گذرد آگاه تر هستیم. مردم این کشور و بسیاری از سازمان های جهان هم می دانند که در کشور ما چه می گذرد».

خالد که رژیم متبوعش، کارمندان را به اتهام حمایت از انقلاب مردمی اخراج و حقوق آنها را قطع می کند، ادعا کرد: «بحرین تنها کشور منطقه است که شیعیانش بیشترین و عالی ترین سمت ها را در دولت و نهادهای دیگر در دست گرفته اند».

وزیر امور خارجه بحرین که نیروهای امنیتی رژیمش ده ها تن از مردم را به اتهام مطالبه مسالمت آمیز حقوقشان به شهادت رسانده اند، در ادعای دیگری افزود: «هیچ کسی در بحرین اعدام نمی شود. قانون برای همه یکسان است چه شیعه، چه سنی، چه بهائی، چه هندو و چه دیگران. در بحرین فقط قانون حکومت می کند».

 دروغ‌های آشکار وزیر خارجه بحرین در حالی مطرح می شوند که معدود مستندهایی که از وضعیت کنونی مردم بحرین به ویژه شیعیان ساخته و در رسانه ها منتشر شده است، نشان می‌دهد که نظامیان آل خلیفه انقلابیون را حتی تهدید به «تجاوز جنسی» نیز می کنند. در برخی مستندهای ساخته شده از اوضاع بحرین، شاهدان عینی به صراحت می‌گویند که آل‌خلیفه با تهدید مردم به «تجاوز جنسی» آنها را وادار به اعترافاتی می کند که اساسا هیچ سنخیتی با واقعیت ندارند.

از سوی دیگر، سلسله بازداشت های متعدد روحانیون برجسته بحرینی و در رأس آنها «شیخ علی سلمان» دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین و همچنین سلب تابعیت «شیخ عیسی قاسم» رهبر عالی شیعیان دیگر جای هیچ شکی را در «شیعه ستیزی» رژیم آل خلیفه باقی نگذاشته است. با این حال، به نظر می رسد که آل خلیفه نه تنها به این سطح از سرکوب شیعیان و پیگیری سیاست های فرقه گرایانه و شیعه ستیزانه خود اکتفا نکرده که پای خود را فراتر نیز نهاده و اکنون مقدسات شیعیان را هدف تحقق اهداف سیاسی و شیطانی اش قرار داده است.

در حالی که چیزی به آغاز ماه محرم الحرام نمانده و شیعیان بحرین خود را برای سوگواری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) آماده می کنند، رژیم آل خلیفه مظاهر عاشورایی در بحرین را هدف قرار می دهد. این رژیم به تدریج با عبور از خطوط قرمز، قصد دارد دامنه درگیری‌های سیاسی با انقلابیون را وسیع‌تر کرده و مقدسات آنها را نیز بازیچه تحقق اهداف سیاسی خود قرار دهد؛ سیاستی که می تواند فوران آتش خشم شیعیان را به دنبال داشته باشد.

 رژیم آل خلیفه تصور می کند با تعرض به مقدسات شیعیان از جمله مظاهر عاشورایی می تواند زبانه های آتش انقلاب مردم بحرین را خاموش کند. این در حالی است که طی سالهای گذشته در هیچ دوره ای آل خلیفه موفق به بازداشتن مردم از عزاداری برای اباعبدالله الحسین (علیه السلام) نشده است. با این حال، آل خلیفه همچنان از سکوت مجامع بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری جهانی در قبال سرکوب شیعیان بحرین، کمال بهره برداری را کرده و بر سیاست‌های تبعیض مذهبی و فرقه ای خود اصرار می ورزد.

در همین ارتباط، «عیسی المؤمن» امام جمعه منطقه «الدیر» بحرین می گوید: «رژیم آل خلیفه بداند که مردم حاضر به کوتاه آمدن از دین و اعتقادات و شعائر خود نیستند و اجازه تعرض به مقدسات را نخواهند داد و با جلوگیری از حق طبیعیشان در ادای واجبات دینی به شدت مخالف هستند». این روحانی برجسته بحرینی همچنین اظهار داشت: «اگر رژیم آل خلیفه هیچ خط قرمزی را در تعامل با ملت به رسمیت نمی شناسد، ملت تعرض به شعائر و مقدسات دینی را خط قرمز می داند».

از سوی دیگر، «شیخ محمد المنسی» عضو شورای علمای شیعه بحرین وجود تبعیض نژادی، مذهبی و فرقه‌ای در این کشور را یک امر تاریخی توصیف می کند. شیخ المنسی در این ارتباط تصریح می کند: «سیاست و رویکرد شکنجه و آزار و اذیت دینی و تحقیرآمیز فرقه‌ای رژیم آل خلیفه در حق پیروان اهل بیت (علیهم السلام) به شدت محکوم است».

در هر صورت رژیمی که یکی از مقامات بلندپایه آن تا چندی پیش مدعی فراهم آوردن بیشترین سطح آزادی برای شیعیان بحرینی بود، امروز پای خود را از گلیمش فراتر نهاده و یکی از مقدس‌ترین شعائر اسلامی آنها یعنی عاشوراء را هدف قرار داده است؛ اقدامی که بدون شک زنگ خطر برای فرو ریختن پایه های لرزان حکومت آل خلیفه را به صدا درآورده است.