دفتر دادستانی کل نیویورک با صدور حکمی، بنیاد خیریه دونالد ترامپ – نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – را به دلیل "پیروی نکردن از قوانین حاکم بر موسسات خیریه" ممنوع الفعالیت کرد. در این حکم آمده است بنیاد ترامپ به دلیل مشکل ثبتی و شفاف نبودن صورت‌حسابهای مالی تا اطلاع ثانوی مجاز به جمع‌آوری کمک‌های مالی نیست. 

 

«جیمز شیهان» - رئیس دایره رسیدگی به تخلفات موسسات خیریه دادستانی کل نیویورک این حکم را امضا کرده است. بر اساس قوانین نیویورک، تمام مؤسساتی که عایدات آنها از محل جمع‌آوری کمک‌های مالی مردم بیش از 25 هزار دلار در سال است، باید تابع قوانین حاکم بر موسسات خیریه بوده و به ارائه گزارشهای مالی سالانه بپردازند. 

 

«اریک شنیدرمن» دادستان کل نیویوک اواخر ماه گذشته با طرح شبهاتی درمورد قانونی بودن فعالیت‌های بنیاد ترامپ و سوءاستفاده‌های شخصی وی از عایدات این بنیاد در رسانه‌ها، دستور آغاز تحقیقات قضایی علیه آن را صادر کرد. 

 

چندی پیش رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند ترامپ از طریق بنیاد خود به یک گروه سیاسی نزدیک به «پام بوندی» دادستان کل فلوریدا آن هم درست در زمانی که بوندی در حال تصمیم‌گیری در مورد آغاز تحقیقات قضایی علیه دانشگاه او به اتهام کلاهبرداری بود،  25 هزار دلار کمک کرده است. این کمک مالی در حالی از سوی بنیاد ترامپ به گروه سیاسی مذکور اهدا شد که قوانین فدرال آمریکا کمک موسسات خیریه به گروه‌های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی را اکیداً ممنوع کرده‌اند.

 

ستاد انتخاباتی ترامپ پس از انتشار این خبر، شنیدرمن را به دلیل حمایت از نامزدی هیلاری کلینتون – نامزد انتخاباتی حزب دموکرات – به خدمت به منافع سیاسی دموکرات‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متهم کرد.

 

ترامپ تا این لحظه درباره ممنوع الفعالیت شدن بنیاد خیریه خود اظهارنظر نکرده است. 

 

دفتر دادستانی کل نیویورک در حالی روز گذشته حکم ممنوع الفعالیتی بنیاد خیریه ترامپ را صادر کرد که نیویورک تایمز نیز روز یکشنبه هفته جاری با انتشار گزارشی مدعی شد به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد ترامپ برای حدود 2 دهه مالیات پرداخت نکرده است. بر اساس گزارش این روزنامه،‌ ترامپ در سال 1995 مدعی یک زیان مالی 916 میلیون دلاری شد که طبق قانون، وی را به مدت 18 سال از پرداخت مالیات معاف کرد. 

 

قوانین آمریکا معافیت‌هایی را برای پرداخت مالیات از سوی افراد و شرکت‌های زیان‌ده در نظر گرفته است؛ اما اینکه آیا ترامپ به راستی متحمل زیان شده یا برای فرار از مالیات این ادعا را مطرح کرده است، به یک موضوع جنجالی میان موافقان و مخالفان او تبدیل شده است.