روز گذشته خبری منتشر شد بر این اساس که دو وزیر خارجه دولت باراک اوباما یعنی هیلاری کلینتون و جان کری قرار است به خاطر تلاش‌های خود در راستای توافق هسته‌ای با ایران و همچنین تلاش برای پایدار نگاه‌داشتن این توافق از سوی ایالات‌متحده به‌عنوان نامزدهای دریافت جایزه صلح مطرح شوند.

 

این خبری است که روز گذشته بر روی خروجی تعدادی از رسانه‌های انگلیسی‌زبان به‌ویژه در ایالات‌متحده قرارگرفته است. برای اولین با وب‌سایت Baltimore Gazette این خبر را منتشر کرد که نامزدی دو وزیر خارجه دولت باراک اوباما برای دریافت جایزه نوبل صلح را پیش کشیده بود.

 

این وب‌سایت نوشته است: هیلاری کلینتون و جان کری هر دو سابقه تلاش‌های فراوانی در حوزه کاری خود و خدمات عمومی دارند اما اخباری که از اسلو در نروژ به‌دست‌آمده حاکی از آن است که این دو مفتخر به نامزدی دریافت جایزه نوبل صلح شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها این دو به دلیل مشارکت و اثرگذاری فعالانه خود در توافق هسته‌ای با ایران به‌عنوان نامزد دریافت این جایزه مطرح‌شده‌اند.

 

 

اما واقعیت آن است که این خبر کذب محض است. وب‌سایت بالتیمور گزت درواقع یکی از رسانه‌های انگلیسی زان در فضای آنلاین است که با تولید اخبار بدون مستند و تیترهای جنجالی شبیه به این سعی در جذب مخاطب دارد و معمولاً اخبار این وب‌سایت نه با واقعیت‌های بیرونی بلکه بیش از همه ساخته ذهنیت نویسندگان آن است.

 

نکته جالب آن‌که تقریباً هر آنچه مربوط به این وب‌سایت خبری آنلاین است همانند محتوی آن غیرواقعی و جعلی است. رصد فعالیت‌های این وب‌سایت در شبکه‌های اجتماعی به‌خوبی نشان می‌دهد که محتوی منتشرشده از این وب‌سایت در این شبکه‌ها به هیچ لینک خارجی خدایت نشده است و حتی بسیاری از موضوعات خبری که به‌عنوان بخش‌های این وب‌سایت طراحی‌شده، تنها یک سری عناوین بدون محتوای خبری هستند.

 

از آن گذشته وقتی به قسمت اطلاعات تماس و آدرس این وب‌سایت مراجعه می‌شود، عملاً با آدرسی مواجه می‌شویم که هیچ وجود خارجی ندارد و درواقع آدرس این وب‌سایت خبری در وسط یک مرکز خرید به نام Lockwood Plaza قرار دارد!

 

پیش‌ازاین نیز بحث‌های زیادی در مورد جایزه نوبل صلح امسال در وب‌سایت‌های خارجی وی ایرانی شاهد بوده‌ایم. ازجمله اخباری که چندی پیش منتشر شد و حاکی از آن بود که ظریف و جان کری به‌عنوان نامزدهای دریافت این جایزه انتخاب‌شده‌اند.

 

 

واقعیت آن است که در مورد این اخبار همواره باید با شک و تردید نگاه کرد. تا زمان مشخص شدن برنده نهایی این جایزه زمان زیادی باقی نمانده است و در حال حاضر وب‌سایت‌های مختلف گزینه‌های متفاوتی را برای این جایزه مطرح کرده‌اند. به‌گونه‌ای که گفته می‌شود بالغ‌بر 370 نامزد دریافت جایزه نوبل تاکنون از سوی رسانه‌های مختلف مطرح‌شده‌اند.

 

از سوی دیگر مطرح‌شدن نامزدی کلینتون و جان کری توسط یک وب‌سایت خبری جعلی می‌تواند نوعی از تلاش برای تبلیغات انتخاباتی در فضای حساس کنونی ایالات‌متحده و به نفع دموکرات‌ها باشد. به‌این‌ترتیب که درحالی‌که عملاً هیلاری کلینتون نقش چندان اثرگذاری در به دست آمدن توافق هسته‌ای نداشته است (هرچند مقدمات مذاکرات در دوره وزارت وی پایه‌گذاری شده بود) اکنون مطرح‌شدن نام وی در کنار نام جان کری برای دریافت جایزه صلح نوبل می‌تواند بخشی دیگر از حاشیه‌های انتخاباتی در ایالات‌متحده باشد که این روزها البته با شدت زیادی در جریان است.