لابی‌گری عربستان برای مقابله با قانون یازده سپتامبر

 عربستان سعودی برای اعمال فشار علیه قانون جدیدی که اجازه می‌دهد خانواده‌های قربانیان حملات خرابکارانه یازده سپتامبر از عاملان خارجی این حادثه شکایت کنند، با 10 شرکت لابی‌گر آمریکایی قرارداد امضا کرده است.

به نوشته وبگاه «هیل»، تازه‌ترین مورد این قراردادها با شرکت «کینگ و اسپلیدینگ» که در زمینه دعاوی حقوقی مرتبط با قانون «حامیان عدالت در برابر اعمال تروریستی» فعالیت می‌کند، منعقد شده است.

 

بنا بر این گزارش، عربستان اکنون ماهانه 1.3 میلیون دلار برای اعمال نفوذ این شرکت‌ها هزینه می‌کند. ریاض اوایل سال جاری تهدید کرد که در صورت تصویب لایحه حامیان عدالت در برابر اعمال تروریستی، صدها میلیارد دلار از سرمایه‌های خود را از آمریکا خارج می‌کند.

طرح شکایت خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر از دولت عربستان سعودی روز چهارشنبه 7مهرماه (28 سپتامبر)، بعد از رای مثبت قانونگذاران هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به لغو وتوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به قانون تبدیل شد.

 

این اولین بار (و احتمالا آخرین بار) در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما است که نمایندگان کنگره موفق به عبور از وتوی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شوند. اوباما از سال 2009 تا کنون دوازده طرح کنگره را وتو کرده است.

 

این قانون به دادگاه‌ها اجازه می‌دهد هنگام وقوع حمله تروریستی در داخل خاک آمریکا مصونیت قضایی حاکمیتی که دولت‌های خارجی بطور سنتی از آن برخوردار هستند را برای دولت یا دولت‌های مظنون به مشارکت در چنین حملاتی لغو کنند.

15 نفر از 19 تروریست ماجرای 11 سپتامبر از عوامل عربستان سعودی بودند.